Grillad fläskkotlett med kryddsmör och stekt blomkål


Då var det onsdag igen, dvs min lediga dag. Isabella har påsklov så jag är hemma med båda barnen. Vilket väder vi har, våren är här! Synd att det är så kallt på nätterna bara.... Vi har suttit på altanen en bra stund, riktigt varmt och skönt, fick till och med ta av oss jackorna! Med våren kommer ju grilltider eller hur? Vi har i och för sig grillat litegrann under vintern men nu känns det som att grillen är här för att stanna ;-) Igår grillade vi fläskkotletter som fick ligga i marinad under dagen, till det blev det ett gott kryddsmör med parmesanost i, receptet på det hittade jag i Leif Mannerströms bok Mannerströms husmanskost. Riktigt gott och passar bra när man inte har lust att göra någon sås eller dipp till maten.

Ingredienser
100 g smör
2 tsk kikkomon soja
några droppar worcestershiresås
2-3 msk riven parmesanost
salt och peppar

Låt smören bli rumsvarmt och blanda sedan ihop ingredienserna. Rulla in smöret i smörpapper och lägg att stelna i kylen, skär upp en bit och lägg på köttskivan.

Jag stekte på lite blomkål till köttet också. Ja, det blir faktiskt riktigt gott att steka blomkål tycker jag, man måste inte bara koka den, går att göra så mycket mer, varför inte in i ugnen med den, blir supergott det med!

Lillebror ska såklart också trycka på "plattan". <3

Sååå skönt i vårvärmen!

Kommentarer