Goda ostar med lakritsmarmelad och lakritssylt


Som jag berättade förra veckan fick jag en stor kartong med diverse lakritsgodsaker för provning inför Lakritsfestivalen och nu har jag provat ytterligare några av godsakerna :-) Lakritsmarmelad och lakritssylt! Kan ju inte bli annat än gott eller vad tror ni?

Lakrittsylten, den bruna burken är ifrån Beriksson och märket heter 1886, ett italienskt varumärke som förutom sylten har ren rålakrits, lakritsmarmelad mm. Denna sylten är baserad på äpple och lakrits och den var verkligen jättegod, god smak från äpplet och lagom lakritssmak.

Den andra burken är Hallon- och lakritsmarmelad ifrån Lakritsroten. Mycket god, kombinationen hallon och lakrits är ju så gott! På sin hemsida tipsar dom om att man kan ha de tillsammans med en lakritspannacotta, det låter ju så gott så det blir nog till att testa det till helgen :-)

Har också gått och snaskat på ren råklakrits hela veckan, närmare bestämt Amarelli Rossa, ren lakrits utan vare sig socker eller gluten. Denna lakrits kommer ifrån Kalabrien, längst ner i Italien. De här små askarna är ju så söta, kommer behålla den även efter lakritsen är slut ;-) Jag försöker ju så gott jag kan att undvika socker men ska jag äta godis så är det just lakrits jag väljer, men att det fanns rålakrits som inte innehåller socker och som var så gott hade jag ingen aning om.


Lakritsfestivalen börjar på lördag så bor du i Stockholm eller i närheten och älskar lakrits så vet du vad du ska göra till helgen ;-)


Provsmakning i samarbete med Lakritsfestivalen.

Kommentarer

  1. Härligt med massa smaskig lakrits. Och lakrits och ost, vilken spännande kombination! I senaste Mersmak fanns det ett intressant recept av Paul Svensson. Han ungsrostar lök och river över lite rålakritsstång/lakritsrot. Jag har inte provat ännu, men det låter väldigt spännande.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar