Cacao- och chilikryddadade kycklingdelar med gräddstuvad brysselkål

Har ni testat Santa Marias kryddblandning Cacao och chili? Jag köpte en burk för några veckor sedan och läste mig till att den skulle passa till bland annat kyckling. När jag häromdagen tog fram en hel kyckling för att stycka i mindre delar så passade jag därför på att krydda den med denna väldoftande krydda. Den doftar verkligen choklad och man blir genast sugen på godsaker ;-) Jag brynte kycklingdelarna i några minuter för att sedan lägga dom i en ugnsform och låta dom gå klart där. Smaken blev jättegod och det doftade gott av choklad i hela köket.

Till kycklingen blev det förutom rostad sötpotatis även gräddstuvad brysselkål. Min sambo Jonny älskar brysselkål men jag själv har inte varit så förtjust i det innan men att göra så här, koka den i grädde var riktigt gott!

Ingredienser
en påse brysselkål
smör
flingsalt och svartpeppar
2 dl vispgrädde
en klick philadelphiaost
parmesanost

Koka brysselkålen ca 2 minuter i saltat vatten. Häll av vattnet och smält smöret i en stekpanna. Stek på kålen i några minuter och tillsätt sedan grädde, philadelphiaost och riven parmesanost. Salta och peppra. Låt stå och småputtra några minuter. Krämigt och gott!

Kommentarer

  1. Det lät hur gott som helst! Jag är väldigt inspirerad av dina recept och ska försöka använda dem när jag kan äta ordentligt igen!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset, jag testar det till lunch eftersom jag har både färsk kyckling och brysselkål hemma, men jag får göra min egen chilikakaoblandning :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar