Currykyckling i kokosmjölk


När helgen kommer då har man ju tid för lite "långkok" så i lördags slog jag till och gjorde currykyckling i kokosmjölk efter inspiration ifrån Remsans recept på currykyckling. Jag följde nästan hennes recept förutom att jag hade helt andra grönsaker i grytan, tog det jag hade hemma helt enkelt. Jag gör nästan alltid hel kyckling i ugn men den här kycklingen fick koka ca 1 timme i en gryta, sedan var det bara till att "dra av" köttet ifrån benen och lägga i den puttrande grytan. Så här gjorde jag:

Ingredienser
1 st hel kyckling, gärna  majskyckling
vatten så det täcker kycklingen
2 tsk salt
10 vitpepparkorn
2 morötter i slantar
2 gula lökar
2 msk curry
2 msk finhackad färsk ingefära
en bukett broccoli
½ blomkålshuvud
1 st squash
2 burkar kokosmjölk
4 dl av kycklingbuljongen
olja tex kokosolja

Koka upp vattnet tillsammans med salt, vitpeppar, morötterna och en klyftad gul lök i en stor gryta. Lägg i kycklingen och låt koka ca 1 timme.

Fräs en hackad gul lök tillsammans med curry och ingefära i olja i en stekgryta. Tillsätt buketter av broccoli och blomkål och skivad squash, låt fräsa några minuter. Häll sedan över ca 4 dl av buljongen som blev av kycklingkoket och kokosmjölken. Låt koka tills grönsakerna är mjuka.

Dra loss köttet ifrån benen på kycklingen och skär i mindre strimlor. Lägg i köttet tillsammans med morötterna från grytan till resten av grönsakerna. Smaka eventuellt av med mer salt och peppar.

Den här grytan blev riktigt god, alla i familjen gillade den. Barnen och Jonny fick ris och mangochutney till, jag nöjde mig med lite grönsallat ;-)


Kommentarer