Kycklingryta med allt plus lite till


Usch, usch, usch, detta usla höstväder, regn hela tiden tycker jag. Nej, jag vill ha lite sköna soldagar med långa promenader. Nej, idag blev det storhandling istället för promenad. Gjorde massa "fynd" i kötthyllan! Gick runt och kollade efter "kort datum" märkning och hittade massor med fina saker. Vad gör det att köttet går ut i morgon, jag slänger ju det i frysen iallafall! Det blev hel majskyckling, kycklingfiléer, hel fläskkarré, strimlat griskött, fläskinnerfilé och några supergoda grillbitar av Anguskött som vi tänkte grilla till helgen, återkommer om dom. Kollar ni också efter kort datum märkningen???

Jag gjorde en så himla god kycklinggryta igår. Tog i lite av varje, det jag hade hemma helt enkelt, det är mycket man kan utesluta här om man inte har det hemma men det är också blandningen av alla ingredienser som blir så himla gott....och nyttigt! Jag använde mig av min gjutjärnsgryta, alltid extra kul att laga mat i den, vet inte varför, kanske för att den är snygg ;-) Jag fick ugnslagad pumpa och körsbärstomater till medan de andra ville ha pasta.



Ingredienser
1 kg kycklinglårfiléer
3 st scharlottenlökar
2 st vitlöksklyftor
1 st chili
2 st paprikor
1 burk krossade tomater
2 dl creme fraiche
2 dl vispgrädde
1 burk kidneybönor
3 st salladslökar
några kvistar färsk oregano
1 tsk torkad timjan
en bunt färsk basilika
salt och peppar
smör

Börja med att dela kycklingen i mindre bitar. Hacka sedan scharlottenlöken, chilin och paprikan. Skiva salladslökarna och häll av bönorna. Hacka oreganon.

Smält smöret i grytan. Fräs kycklingbitarna, några i taget. Salta och peppra. Ta sedan upp dom och lägg åt sidan. Häll i en klick smör till och fräs lök och chili. Tillsätt paprikan efter någon minut. Lägg i kycklingen igen.

Häll på de krossade tomaterna, creme fraiche och grädde. Pressa i vitlöksklyftorna.

Häll i de avsköljda bönorna tillsammans med salladslöken, oregano och timjan. Låt stå och småputtra en stund, avsluta med att hacka ner lite färsk basilika. Njut!!

Körsbärstomaterna blir så söta och goda när man kör dom i ugnen!

Kommentarer