Chokladpannacotta med Stevia strö


Jag måste ha mina två koppar kaffe per dag och eftersom jag även måste ha mjölk och socker i kaffet för att jag ska tycka det är gott så har jag allt eftersom dragit ner på sockret i kaffet. Jag har gått från 3 tsk! till nuvarande 1 tsk. Jag känner att jag vill ha bort det helt men har verkligen provat att dricka kaffet utan socker och det går verkligen inte, det blir ju inte gott! Men så hittade jag något på Ica som heter "Ica Stevia strö"* (fanns även i tablettform) och insåg att detta kan jag ju ha istället för socker i mitt kaffe. Jag köpte en påse (nej, den var inte billig) och testade och det gick faktiskt jättebra :-) Riktigt gott!

När vi igår kväll ville ha något gott till tv:n så kom jag på att jag skulle ju kunna testa mitt nya strösocker i någon efterrätt. Chokladsugna som vi var så fick det bli en chokladpannacotta. Så här gjorde jag:

Ingredienser 4 glas
3 dl grädde
2 gelatinblad
1 vaniljstång
knappt en halv deciliter Ica Stevia strö
100 g mörk choklad (hur mörk bestämmer du själv, men ju mörkare destå nyttigare ;-)

Börja med att lägga gelatinbladen i kallt vatten. Snitta sedan vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg frön och stång i en kastrull ihop med grädden och stevia. Låt koka upp samtidigt som du rör runt. Sänk värmen och låt stå någon minut, rör samtidigt så det inte fastnar i botten.

Dela chokladen i mindre bitar och lägg i grädden, rör tills allt har smält.

Krama ur gelatinbladen och tillsätt till krämen, rör runt. Häll upp i fyra glas och ställ i kylskåp i några timmar innan servering.

Servera med bär, vi valde blåbär ur frysen.

Oj, detta blev verkligen gott och krämigt. Inte för sött utan alldeles lagom. Blåbären till var jättegott, funkar förstås också bra med tex hallon. Testa detta recept, lättlagat och gott!



*Stevia är ett sötningsmedel från växtriket som bara innehåller naturliga råvaror. Eftersom den inte innehåller några blodsockerhöjande kolhydrater är det en bra produkt för diabetiker. Erytritol är en sockeralkohol som inte höjer blodsockret. (Fakta ifrån Ica.se) Vill du läsa mer om Stevia så kika in här.

Kommentarer