Svensk husmanskost när den är som bäst!


Ja, då var vi inne på sista semesterveckan. Ja, inte för mig förstås, jag är ju föräldraledig men Jonny börjar jobba nästa vecka och stora tösen börjar i förskoleklass samtidigt. Denna veckan blir lugn, tar dagarna som dom kommer och förhoppningsvis får vi se lite sol! Lagar mat gör jag ju förstås, mycket grillat blir det men igår blev det faktiskt riktig husmanskost här hemma. Köpeköttbullar är ju bara så himla tråkiga tycker jag. Luktar illa gör dom också ;-) Nej, tacka vet jag hemlagade. Visst är det lite småjobbigt att stå där och rulla dom men det är det faktiskt värt, så himla gott som det ju faktiskt blir. Så här gör jag mina:

Ingredienser
hälften nötfärs, hälften fläskfärs totalt ca 1,4 kg
1 gul lök
½ dl ströbröd
1 dl matlagningsgrädde
1 ägg
1 msk dijonsenap
salt och peppar
oregano och timjan
smör att steka i

Börja med att blanda ströbröd, grädde och ägg i en skål, låt svälla några minuter.

Hacka den gula löken fint och stek i smöret i en stekpanna, låt svalna lite och tillsätt sedan i ströbrödsblandningen.

Blanda i senap och alla kryddor. Blanda sedan ner färsen och blanda noga, görs bäst med händerna!

Sedan är det bara till att börja rulla och sedan steka i smör. Smör och inget annat!!

Till dessa små skapelser så blev det en brun sås och kokt potatis. Stekte också på lite god hemmaodlad squash. Bara till att dela squashen i mindre bitar, stek i olivolja i en kastrull, tillsätt örtkryddor som tex mynta, salta och peppra. Stek tills dom är mjuka, ca 20 min.

Kommentarer

  1. Jamen visst ska de va hemlagade köttbullar! :) Brukar vara lite lat, så jag steker" dom alltid i ugn så slipper jag stå å steka :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar