Rabarbersmuldegspaj med vaniljsås


Jag varken odlar rabarber själv eller äter det speciellt ofta men så fick jag se ett recept ifrån Jennie på Kalasgott på en rabarbersmulpaj som såg så himla god ut så jag var helt enkelt tvungen att skaffa lite rabarber. Det blev mamma som fick stå för leveransen eftersom hon har massor hemma :-) Jag följde Jennies recept någorlunda till punkt och pricka förutom att jag inte hade färsk ingefära hemma så det fick bli torkad och så valde jag även att lägga till lite kardemumma i degen, mumsigt värre!! Så här gick det till:

Ingredienser

Deg:
150 g kallt smör
2 dl havregryn
2 dl vetemjöl
2 krm bakpulver
1 dl råsocker
2 tsk kardemumma
1 nypa salt
2 msk kallt vatten

Fyllning:
500 g rabarber, ca 8 st stjälkar rabarber
5 cm färsk ingefära eller 1-2 tsk torkad
1 st vaniljstång
1,5 dl socker
skalet från en liten citron

Sätt ugnen på 200 grader och  nyp ihop alla ingredienserna till smuldegen.

Skär rabarbern i mindre bitar, riv ingefäran (eller strö över den torra). Snitta vaniljstången och ta ut fröna. Blanda rabarber, ingefära, vaniljfrön, socker och citronskal i en smord pajform, fördela smuldegen över och grädda mitt i ugnen ca 25 minuter.

Jag serverade en vaniljsås till. Även om det är rätt så gott med en köpt vaniljsås så slår det ju inte en hemmagjord (och man slipper alla tillsatser) så testa detta recept om ni inte gjort hemmagjord innan!!

Ingredienser
½ vaniljstång
3 dl vispgrädde
2 äggulor
3 msk socker
2 tsk maizena majsstärkelse
ca 2 msk smör

Lägg grädden ihop med en delad halv vaniljstång i en kastrull, värm upp och låt stå och småputtra några minuter under lock. Ta kastrullen från värmen och låt svalna en stund.

Ta upp vaniljstången och ta ur fröna och lägg tillbaka dom i grädden. Knäck två ägg och häll i äggulorna i grädden ihop med sockret och maizena. Vispa under tiden som du värmer på kastrullen igen, det ska inte koka utan bara sjuda, vispa i några minuter. Verkligen viktigt att det inte kokar här för då blir det inte bra. Ta sedan av kastrullen från värmen och klicka i smöret, vispa igen.

Häll över såsen i en skål och låt svalna. Servera till pajen!!!


 

Kommentarer

  1. Jag såg den pajen också och tyckte att det här med ingefära lät väldigt gott. Ha det gott / Emma

    SvaraRadera

Skicka en kommentar