Pasta med fläskfilé från Bodalsgris


Fick hem några smakprov ifrån Bodalsgris häromdagen bland annat en fläskfilé. Bodals gris är ett nystartat märke som består av grisbönder ifrån Dalsland och Bohuslän. Tanken är att man ska kunna köpa sitt fläskkött och veta att det är närproducerat och att grisarna har haft ett bra liv. Köttet kommer att säljas i Coopbutikerna i Dalsland och Bohuslän. Dessutom till ett bra pris! Givetvis hoppas jag på att köttet också så småningom kommer kunna säljas här i Göteborg :-)
Jag tycker den här idén är jättebra. Närproducerat är viktigt tycker jag. Jag köper ju tex så gott som allt mitt nötkött ifrån Björlanda Gård som inte ligger många kilometer ifrånd är jag bor.

Av fläskfilén gjorde jag en pastasås. Köttet blev verkligen jättegott, smakade mer "kött" helt enkelt :-) Tummen upp!



Ingredienser
1 st fläskfilé
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
några soltorkade tomater
2 msk tomatpure
1 dl creme fraiche
2 dl matlagningsgrädde
3 msk pesto
1 msk köttfond
salt och peppar

Hacka lökarna och fräs i en stekpanna i lite olivolja. Tillsätt sedan hackade soltorkade tomater och köttet som man givetvis först rensar och skär i mindre bitar. Bryn tills köttet är genomstekt, salta och peppra och tillsätt sedan tomatpuren, creme fraiche, matlagningsgrädde och pesto. Låt småputtra medans du kokar spaghetti eller annan pasta.

Kommentarer