Ogräsrensning och sådder


En del av rabatterna har blivit rensade, ser tomt ut nu förstås. Växthuset måste vädras varje dag när solen är framme, det blir annars lätt 30 grader där inne.
I helgen så har ju solen skinit men det har varit kallt. Rätt så perfekt väder för ogräsrensning tycker jag. Jag har en hel del rabatter som ska rensas, gödslas osv så det tar sin lilla tid men jag har bestämt mig för att inte stressa med det i år. Det får ta den tid den tar helt enkelt. När lille Rasmus ligger ute och sover i sin vagn brukar jag passa på att ta en bit.
Här har jag odlat purjolök.

Sådderna har jag också kommit igång med, jag har sått chili, aubergine, tomat, basilika, purjolök, gurka, pumpa mm. Jag har även sått rädisor i min drivbänk och dom har faktiskt redan kikat upp!
Min stackars citronbuske verkar ha givit upp :-( Tur att jag har en till som har överlevt :-)
Här i krukan har jag satt vitlöksklyftor som får växa upp. Sedan använder jag det gröna till att klippa ner i sallader, jättegott!
Här kommer det chili och aubergine.

Här i har jag satt två stycken potatisar, när blasten tittar upp så fyller jag på med mera jord.

Något som jag gör varje år är att sätta potatis i spänner. Man får ju inga jättemängder när man odlar i spann men jag tycker ändå det är kul att göra det varje år :) Hur man odlar potatis i spann kan du läsa om här. Den sorten som jag i år har valt att odla i spann heter Vales Emerald, en tidig skottsk potatis inköpt på Larsviken.
Ryggbiffen ligger på grillen!

Grillen har också gått varm denna helgen, i lördags grillade vi ryggbiff och igår var det fläskfilé på grillen, recept kommer senare. Nä, nu skiner solen för fullt där ute så jag ska hitta ett varmt hörn på altanen och kika lite på solen ;-)

Kommentarer

  1. Skönt att komma igång med fixet. Jag var ute till torpet en sväng i helgen och det kliar i fingrarna nu att få röja rejält, få bort det gamla, torra och få fram den mörka fina jorden, gödsla, så och sätta plantor.

    Men ännu dröjer det ett par helger innan jag kommer så långt. Hela påsken är jag på västkusten och sedan är det lite annat att stra med, men till helgen innan Valborg är det dags.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar