Hemmagjorda pastaplattor till lasagne

Durumvete + ägg
Jag fick en pastamaskin i julklapp som jag nu har testat för första gången. Jag har aldrig gjort egen pasta förut så det var förstås lite nervöst. Jag började lätt och gjorde lasagneplattor första gången ;-) Jag använde mig av Leila´s recept på pastadeg som var superenkelt att göra.

Ingredienser
5 dl durumvete
4 st ekologiska ägg

Mät upp mjölet på ett bakbord och gör en stor grop i mitten. Knäck i äggen och vispa upp med en gaffel. Vispa sedan in äggen i mjölet med gaffeln, lite i taget. När degen sedan går ihop så kan man börja använda händerna och knåda den tills den är slät, len och elastisk, tar ca 8 min.

Täck degen med plastfolie och låt stå i kylen ca 1 timme.

Dela degen i 4 bitar och kavla ut en i taget, täck dom övriga med plastfolie och lägg i kylen. Platta ut pastadegen med fingrarna och kör den genom pastamaskinens tjockaste nivå och avsluta med den tunnaste. Skär sedan till lagom lasagneplattor så dom täcker just din ugnsform.

Vi tyckte alla att pastan blev jättegod, min lasagne har aldrig smakat bättre. Stor skillnad faktiskt! Det var inte sista gången jag använde den!!
Lasagnen har aldrig smakat bättre!

Min pastamaskin som är inköpt på Bagaren och Kocken heter Marcato och kommer ifrån Italien. Funkar jättebra och dessutom är den ju snygg ;-)
Bild från Bagaren och Kocken.

Kommentarer

  1. Bra idé, trots att jag haft min pastamaskin länge har jag faktiskt aldrig gjort egna lasagenplattor. Måste bli ändring på det!

    SvaraRadera
  2. Jag är så sugen på att testa göra egen pasta. Är egentligen inget stort pastafan men de gånger jag ätit hemgjordpasta har det varit sådan otrolig skillnad mot det köpta.

    SvaraRadera
  3. Ser efter recept på deg till pasta och hamnade här. Ska göra lasagne.... Så jag provar ditt recept.
    Vi har samma maskin. Kanonbra.
    Hälsningar Synnöve.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar