Leila´s Chocolate Chip Walnut Brownies

Den här chokladkakan gjorde jag när jag fyllde år. Oj, den var verkligen supergod men så otroligt mastig. Den innehåller massor med choklad, både mörk och vit. Är ni chokladsugna så testa denna kaka, ni lär inte ångra er ;-) Receptet är Leila´s och jag hittade det på recept.nu.

Ingredienser
350 g mjukt smör
6 dl strösocker
3 dl kakao av god kvalitet
1 dl ljus sirap
0.5 tsk salt
6 st ekologiska ägg
3 dl vetemjöl
400 g vit choklad
300 g valnötter
Fudge glaze:
3 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
400 g mörk choklad 70 %
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Vispa smör och strösocker vitt och poröst.
3. Blanda i kakao, sirap och salt.
4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.
5. Hacka chokladen grovt och vänd ner den och hela valnötter i smeten.
6. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smet.
7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 15-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.
8. Låt kakan svalna.
9. Fudge glaze: Koka upp vispgrädde, mjölk, sirap och malen ingefära och ta av kastrullen från värmen.
10. Finhacka chokladen och rör ner i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter.
11. Bred ut glazen över kakan, låt den stelna i kylen och skär sedan i rutor.

Kommentarer

  1. Brownies gör en aldrig besviken, riktigt gott :) Själv ska jag provlaga detta receptet som jag hittade! http://www.masterkocken.se/Recept/ShowRecipe?recipe=00461-Cheesecakebrownies

    SvaraRadera
  2. Fy.. så gott det ser ut!!! ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar