Innis & Gunn Irish Whiskey Cask

Jag har i ett tidigare inlägg berättat om Innis & Gunn spiced rum finish. En ale spetsad med rom. Denna gången har jag fått testa Innis & Gunn Irish Whiskey Cask, en mörk stout slutlagrad på irländska whiskeyfat. Innis & Gunn´s bryggmästare Dougal Sharp säger själv "Vi har aldrig bryggt en stout tidigare men när vi fick möjlighet att lagra Innis & Gunn på irländska whiskeyfat bestämde vi oss direkt för att skapa en med skotsk touch".

Smaken är komplex med typisk "stout karaktär" med inslag av mörk choklad och bränt socker blandas med Innis & Gunn´s karaktäristiska toner av vanilj och ek.

Eftersom jag absolut inte är en whiskeyälskare så är jag kanske inte bästa personen att betygsätta denna stout så därför är det min sambo Jonny som står för betyget. Han tyckte att den var jättegod och den hade en tydlig och god whiskeysmak. Han ger den betyg 4:a av 5 :-)

Innis & Gunn Irish Whiskey Cask släpps i en limiterad utgåva av 30,000 ex på Systembolaget den 1 mars 2012.

Artikelnummer:
11605-03
Pris: 26.90 kr
Alkoholhalt: 7,4 %

Kommentarer