Diemersfontein Coffee Pinotage serverat med entrecote, potatisgratäng och balsamicosås

Det är många produktprover som trillar in just nu och framförallt  mycket olika drycker. Typiskt när jag är gravid kan man ju tycka men desto roligare tycker min sambo som får stå för smakrecensionerna (även om jag provar liten smutt jag också) ;-)

Denna gången var det ett rött vin som testades. Vinet kommer ifrån Gardo och Morris och heter "Diemersfontein Coffee Pinotage" och är ett sydafrikanskt vin med toner av kaffe och choklad. Vinet har en rostad fatkaraktär med inslag av kaffe, choklad, hallon, vanilj och lakrits. Doften är fruktig med inslag av espressokaffe, mörka bär och vanilj. Enligt stjärnkocken Paul Svensson så passar vinet bäst till höstens kraftfulla maträtter som tex vilt och lamm. Jag är beredd att hålla med honom även om vi serverade vinet till grillad entrecote med en potatisgratäng med getost, balsamicosås och ugnsgrillade rödbetor. Vinet passade väldigt bra till maten men passar också att dricka som mingelvin tyckte vi. Jättegott och vi ger det 4 av 5 poäng!

Vinet har artikelnr 6315 på Systembolaget och kostar 85 kr.

Kommentarer

  1. Låter som ett gott vin!
    Vi gillade inte riktigt "årets glögg" med kaffesmak, men ett kraftfullt vin med ton av kaffe låter riktigt gott.
    Tycker fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar