Prosciottolindad kycklingfilé med tomatrisoni

Fredagens middag är avklarad och den gick väldigt snabbt att tillaga, närmare bestämt 30 min, perfekt tycker jag. Jag står gärna länge och lagar mat på både lördag och söndag men på fredagar måste det gå fort. Det blev ett av paketen jag fick från Kronfågel som jag berättade om häromdagen med prosciottoinlindad kycklingfilé och till detta gjorde jag en tomatrisoni.

Paketet bestod av 4 st relativt små bitar kycklingfilé som räckte till 2 portioner. På paketet stod det att den skulle vara i ugnen i 200 grader 30 min. Jag tog dock ut den efter ca 25 min, tyckte 30 min lät lite väl länge vilket jag hade rätt i. Efter 25 min var den perfekt. Det smidiga med det hela är att man bara drar av plasten och ställer in formen som den är i ugnen, man slipper med andra ord att diska en ugnsform efter maten vilket ju alltid är uppskattat ;-) Både jag och Jonny tyckte att kycklingen var riktigt god, kryddningen inne i fileén som bl a bestod av salvia var alldeles lagom.

Till kycklingen blev det en snabblagad tomatrisoni som man gör så här:

Ingredienser till ca 4 portioner
250 g risoni (½ pkt)
olivolja
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1 burk Mutti körsbärstomater
torkad oregano
salt och peppar
vatten
parmesanost

Skiva de gula lökarna och vitlökarna. Fräs löken i olivolja i en kastrull tills den blivit mjuk. Rör i risonin och fräs några minuter. Rör sedan ner tomaterna, salta och peppar och torkad oregano. Häll på vatten så det täcker risonin. Låt koka till risonin blivit mjuk ca 12 minuter. Riv över rikligt med parmesanost och servera.

Imorgon ska vi testa den andra lådan med kyckling, får se om vi blir nöjda med den ockås :-) Nu ska jag lämna in mitt recept på Kronfågels facebooksida så jag kan vara med och försöka vinna en middag!

Ha nu en skön fredagskväll på er!!

Kommentarer

  1. Hej o hå, låter som ett riktigt gott recept. risoni är något som vi fortfarande inte har testat, kanske vi får testa detta receptet då?

    SvaraRadera
  2. Risoni är riktigt grymt, vi brukar göra en variant med getost som är finfin!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar