Lammgryta med kantareller och enbär

Ni vet väl att det är den här årstiden som man ska äta lamm? Lammen har gått hela sommaren och betat härligt gräs (förhoppningsvis) och smakar alltså nu på hösten som bäst. Jag tycker det är riktigt gott med lammkött och dessutom en härlig variation till nöt och fläskköttet som det ibland blir lite för mycket av. I helgen som gick så gjorde jag en riktigt härlig höstig lammgryta med kantareller och enbär i. Receptet (som jag hittade på DN´s hemsida) vill jag förstås dela med mig av så det kommer här:


Ingredienser
1 kg lammstek
salt och peppar

smör 
2 gula lökar 
ca 3-4 morötter 
6-7 stötta enbär 
ca 4 dl förvällda kantareller 
1/5 tsk malda kryddnejlikor
5 msk vetemjöl 
3-4 dl vatten 
några matskedar hemmagjord köttfond eller 1 st köpt buljongtärning 
1 lagerblad 
3 dl matlagningsgrädde 
1 msk svartvinbärssaft
lite hackad persilja


Börja med att dela steken i mindre bitar. Bryn i smör i en stekpanna lite i taget, salta och peppra och lägg över i en större gryta. Grovhacka lökarna och stek i smöret i stekpannan tillsammans med stötta enbär, kryddnejlikan och lite salt och peppar. Pudra över mjölet och rör runt, lägg över allt i grytan. Vispa ur stekpannan med en skvätt vatten och häll över i grytan.

Tillsätt vatten, lagerblad, fond/buljong till grytan, lägg på locket och låt koka upp, sänk sedan värmen och låt stå och puttra i ca 60 min på låg värme. Efter halva tiden så skivar du morötterna och lägger i grytan.

Efter ca 60 min så steker du kantarellerna i lite smör, häller över i grytan tillsammans med grädden och svartvinbärssaften, kanske lite mer salt och peppar. Sjud i ytterligare 8 min. Vid serveringen strör du över lite hackad persilja och serverar ihop med kokt potatis och lite härliga rödbetor.


Kommentarer

  1. Min syster ska slakta lamm snart så jag är spekulant på lite kött. Detta kanske kan vara något att prova. :-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar