Skörd av egna (och andras) grönsaker

Ja, nu är det skörd lite överallt. Vi har ett självplock här i närheten dit jag åker och plockar sådant som jag själv inte odlar som tex majs, broccoli, blomkål osv. Majsen har precis mognat nu och jag plockade en hel del som vi nu har fryst in. Jag plockade jättestora broccolihuvuden för 5 styck vilket ju är ett jättebra pris.


Här hemma har jag odlat min första egenodlade aubergine. Denna sorten är rund och har en riktigt härlig lila färg. Sorten heter "Prosperosa" och kommer ifrån Italien. Frågan är nu vad jag ska göra med min enda aubergine, några förslag någon? ;-)

Sedan har vi förstås alla tomater som vi skördar och njuter av. Ett enskilt inlägg om mina tomatsorter kommer senare men en sort som jag är himla nöjd med och som jag odlade även förra året är en San Marzano tomat.

Nej, nu ska jag fortsätta att njuta av våran fredagskväll, chipsskålen väntar ;-)

Kommentarer

  1. Oj vad snygg Prosperosa är! :-) Vilken färg! Enkelt och gott som man ofta serverar aubergine i Italien, skiva och grilla på grill eller grillpanna och servera som sidorätt. Smarrigt! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar