Äppelmos

Nu dignar väl de flesta äppelträd av äpplen och kanske ni precis som jag inte riktigt vet vad man ska göra med allihopa? Ett av mina godaste och enklaste tips är äppelmos. Så gott till tex pannkakor eller att ha på morgongröten, eller varför inte en klick i såsen eller grytan.... Så här gör man iallafall:

Ingredienser
1 kg skalade och klyftade äppelbitar
1 dl vatten
1½-2 dl socker

Lägg äppelbitarna tillsammans med vattnet i en kastrull och värm på. Låt stå i ca 15-20 min samtidigt som du rör och pressar sönder bitarna med tex en potatisstöt. När det har blivit ett mos av det hela så lägger du i sockret och rör om, ta kastrullen åt sidan och låt svalna litegrann. Häll moset i en väl rengjord glasburk och in i kylen.

Kommentarer

  1. Hejsan!
    Har en massa äppel son jag inte har fått något gjort åt. Tack för ett enkalt resept!!

    SvaraRadera
  2. Så härligt, lyxigt med egen hemmagjord äppelmos! Man minns barndomens tallrik med bara mos och lite gräddmjölk på, så syrligt och gott. Favoriten är dock mannagrynsgröt med äppelmos på.

    SvaraRadera
  3. gott! ska koka äpplemos i helgen på egen skörd :)

    SvaraRadera
  4. som vanligt blir jag lika hungrig och sugen varje gång jag kikar in här ;) grytan såg super god ut.. och äppelmosen fick fin färg :)

    Var snälll å kika in på min blogg så får du se en sak ;)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar