Pasta med oxfilé och kantareller i gräddig sås

Även om vi för det mesta grillar vårat kött nu under denna årstiden så får man ju inte glömma av alla goda pastarätter man kan göra med köttet också, tex pasta med oxfilé. En väldigt enkel rätt men oj så god! Så här gjorde vi (ja, min sambo stod för det mesta faktiskt :-)

Ingredienser:
oxfilé
olivolja
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
en näve soltorkade tomater
ca 2 dl kantareller
4-5 dl matlagningsgrädde
1½ msk balsamvinäger
salt och peppar
spaghetti

Börja med att försteka kantarellerna i en stekpanna med en klick smör. Ställ åt sidan. Fortsätt sedan med att hacka lökarna och skiva oxfilén. Fräs löken i en stekpanna i en skätt olivolja. Tillsätt hackad soltorkad tomat. Lägg sedan i köttet och fräs på. Lägg nu även i kantarellerna. Salta och peppra. Tillsätt matlagningsgrädden och balsamvinägern. Koka under tiden spaghettin.

Servera det hela ihop med riven parmesanost och lite färsk basilika. Perfekt fredagsmiddag!

Den här helgen går i kalasets tecken, kalas idag och kalas imorgon för våran dotter som fyller 5 år. Vi gör det enkelt för oss och grillar kycklingdelar :-) Återkommer såklart med bilder ifrån den maten. Ha nu en trevlig helg allihopa!

Kommentarer

  1. Mums! Jag älskar oxfilé och jag älskar kantareller så den kombon kan aldrig bli fel. Just nu får jag nog ligga lågt med pastan dock eftersom jag käkar en slags kombination av LCHF och GI.

    Nu närmar sig åskan så det är nog bäst att stänga datorn.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar