Slutplantering av tomatplantorna - recept ifrån tomatkungen


Ja, i år har jag bestämt mig för att testa Åke Truedssons recept på jordblandning till tomaterna. Enligt honom så ska man blanda i både vedaska och benmjöl tillsammans med en bra odlingsjord för att få den bästa smaken på tomaterna. Läste hans "recept" i vintras när jag satt och bläddra i mina odlingsböcker och tänkte att det här måste jag ju komma ihåg till våren. Jag får tacka Charlotta som påminde mig i mars månad igen ;-)

Då ska man alltså blanda i ca 7,5 dl vedaska per 50 liter jord och ca 1 dl benmjöl per 50 liter jord. Jag odlar mina tomatplantor i 20 liters hinkar så jag tog lite mindre än hälften i min jordblandning tillsammans med Hasselfors kravmärka grönsaksjord. Det blir nog smaskens för tomaterna det här ;-) Wish me luck!

Några av tomatplantorna färdigplanterade....

Så, ge mig stora fina smakrika tomater nu då!

Kommentarer

Skicka en kommentar