Mathavre i tomatsås med helgrillad majskyckling


Mathavre, ja, vad är det egentligen. Har bara ätit det en gång innan jag gjorde denna rätten och har tyckt att det varit gott båda gångerna. Mathavre är en fullkorsprodukt och en bra ersättare till tex ris och couscous. Den är dessutom snabblagad, ska bara koka 12 min och dessutom lågt GÍ :-)

Jag gjorde den här rätten och bytte helt enkelt bara ut risonin mot mathavre. Det blev jättegott, mathavren har en lite nötaktig smak vilket blir välidgt gott.


Till detta gjorde jag helgrillad majskyckling. Får ju säga att det är stor skillnad i smak när det gäller majskyckling vs "vanlig" kyckling. Mycket godare och finare kött tycker jag. Jag gjorde ett kryddsmör och kletade in hela kycklingen i detta, viktigt att göra lite snitt här och var i kycklingen så smöret kommer ner och kan ge god smak. Ringla lite olivolja över och lägg på grillen gör indirekt grillning, dvs briketterna på sidan och kycklingen i mitten. Grilla till kycklingen blir ca 75 grader, tar ca 1 timme, beroende på hur varm grillen är.

Kommentarer

  1. Mathavre åt vi ett tag när vi var helt frälsta på GI, sen har det helt fallit i glömska. Kanske något att slänga ner i korgen nästa gång vi handlar

    SvaraRadera

Skicka en kommentar