Hemma hos Jamie

Jamie i sitt utekök (vill också ha!!) Bild ifrån recept.nu där för övrigt en del av recepten finns.
Jag som älskar både matlagning och grönsaksodling har ett favoritprogram som jag bara älskar som nu faktiskt går i repris nu. Det heter "Hemma hos Jamie" och här blandar Jamie Oliver matlagning med odling vilket ju bara kan bli helt perfekt ;-) Hans odlingar går inte av för hackor, sådär skulle jag också vilja ha det. Han börjar med att visa grönsaken han ska tillaga i sin odling, sedan tar han in den i köket och lagar till den och sedan visas det också hur man bäst odlar grönsaken, lite bra tips osv. Tex så såg jag i gårdagens program att hans trädgårdsmästare (ja, en sådan har han förstås :-), försådde rödbetor för att ha senare under säsongen när det var tomt på något ställe i odlingarna. Jag har aldrig försått rödbetor men det måste ju gå bra förstås, detta ska testas i år. För övrigt är ju det ett bra sätt att kunna fylla ut luckor som faktiskt blir tomma under säsongen. Jag brukar tex alltid se till att jag har salladsplantor för utplantering.

För er som inte sett programmet eller vill se det igen så går det vardagar på TV4+ kl.18.55 men det finns också på TV4play, vilket jag oftast kollar på eftersom jag tycker tiden är lite väl tidig.....

Ja, och så var det ju fredag igen då. Först utlovades det fint väder i helgen men nu verkar det bli lite regn och molning. Får väl se hur det blir men jag har iallafall massor att göra med mina odlingar. Plantor ska omplanteras, nya sådder, komposterna ska blandas runt, växterna i växthuset måste ha ny jord, ska sätta några potatisar i spänner osv. Hoppas solen kan titta fram litegrann iallafall...... Ha en trevlig helg på er allihopa!!

Kommentarer

  1. tack för det fina programtipset. Vad roligt att han tar upp odlingar som han gör. Det ska jag titta på. trevlig helg.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar