Torskfilé med vitvinssås, potatis- och jordärtskocksmos och stampade ärtor

Den här rätten gjorde jag i lördags efter vi hade varit på matmässan. Full  med inspiration i huvudet så satte jag igång med matlagningen och jisses vilken god middag det blev! Vitvinssåsen blev riktigt god och jag är övertygad om att det som gjorde den extra god var att jag hade i min egengjorda fiskbuljong som jag gjorde dagen innan. (Recept på den kommer senare).

När det gäller torsken så tycker jag själv det är viktigt att den inte blir för torr. Jag tog ut den ur ugnen när termometern stod på 45 grader, alldeles lagom blev den. Jordärtskocka har blivit lite av en ny favorit. Häromdagen hade vi den tillsammans med andra rotsaker i ugnen och det blev riktigt gott, denna gången fick den göra potatisen sällskap i moset. Blev också jättegott.

Ingredienser till vitvinssåsen
2 dl fiskbuljong (helst egengjord men det går förstås bra med tärning + vatten oxå)
1½ dl vitt vin
2 dl matlagningsgrädde
salt och vitpeppar
2 msk hackad dill
(majsstärkelse)

Häll i fiskbuljong, vin och grädde i en kastrull och låt koka ihop, gärna under en längre tid, ca 30 min, så utvecklas smakerna bra. Salta och peppra. Tycker du såsen är för tunn så tillsätter du lite majsstärkelse. Till sist tillsätter vi den hackade dillen.


Ingredienser till torsken
torskfilé för 4 pers
smör
rapsolja
flingsalt
svartpeppar

Sätt ugnen på 175 grader. Smält en klick smör tillsammans med lite rapsolja i en stekpanna. Salta och peppra torsken. Stek fisken på rätt så hög värme hastigt, ca 1 min per sida, bara så den får lite färg. Sätt in en stektermometer i fisken och in i ugnen tills termometern visa ca 45 grader.

Ingredienser mos
hälften potatisar, hälften jordärtskockor
salt
1 msk smör
ca 1½ dl mjölk
muskot
svartpeppar

Skala och dela potatis och kockor och koka dom i väl saltat vatten. Häll av vattnet men låt en liten skvätt vara kvar i kastrullen. Använd elviskpens krokar och "pressa" först sönder potatisen inna du kör igång vispen, tillsätt en klick smör, mjölken och kryddor, vispa tills det inte är några klumpar kvar. Tyvärr är det svårt att inte få klumpar av jordärtskockan.

När det gäller dom "stampade" ärtorna så är det väldigt enkelt. Bara till att koka upp frysta ärtor med vatten som knappt täcker ärtorna. Salta väl. Koka i några minuter. Häll sedan allt i en mixer och kör till en grov puré. Häll tillbaka i kastrullen. Krydda med flingsalt. Det här receptet på ärtor lärde jag mig i helgen när jag var på matmässan av kocken Pär Johansson, väldigt enkelt men det blir verkligen jättegott!!

Kommentarer

  1. Låter riktigt gott och visst är jordkocks - och potatismos mer än gott. Kul med variation i det hederliga potatismoset.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar