Medelhavskyckling


Den här rätten är en stor favorit här hemma. Har ni inte prövat den så gör det!! Den är så god, riktigt härliga smaker av tomat, citron och kryddor. Jag brukar använda mig av lite olika kycklingdelar, den här gången blev det kycklingben och kycklinglårfiléer, en påse av varje. Den här rätten tar en liten stund att göra, ingen direkt vardagsmat men defintitivt en härlig helgmiddag. Jag serverade kycklingen med potatisklyftor, både vanlig potatis och sötpotatis men ibland serverar jag den bara med en bit bröd till, det går också bra.

Ingredienser
2 kg kycklingdelar
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
några kvistar färsk rosmarin
ca 1 msk torkad oregano
olivolja
salt och peppar
1 stor aubergine
1 stor squash
4 st tomater
2 msk mjöl
5 dl hönsbuljong
½ dl tomatpuré
1 pkt passerade tomater
rivet skal och juice från 1 st citron

Sätt ugnen på 200 grader.

Hacka den gula och vita löken. Hacka rosmarinen. Fräs lök och kryddor (även oreganon)  i ca 2 msk olivolja. Lägg i kycklingdelarna och bryn dom, salta och peppra.

Lägg över kycklingen i en ugnsform. Häll över lökblandningen.
Hetta upp några matskedar olivolja och vispa ner mjölet. Låt redningen brynas ca 1 min. Vispa ner buljongen, lite i taget till en slät sås. Rör ner tomatpurén och de passerade tomaterna. Riv ner citronskal och pressa i citronsaft.

Skiva och tärna squashen och auberginen. Dela tomaterna i bitar, ta gärna bort kärnorna/fröerna.
Lägg alla grönsakerna ovanpå kycklingen. Häll över såsen och blanda väl.

Täck med folie och stek i ugnen ca 55 min.


Eftersom Jennie på Kalasgott har kyckling som månadens tema så tänkte jag den här rätten kunde vara mitt bidrag i hennes "månadens matutmaning".

Kommentarer

Skicka en kommentar