Hemgjord fiskbuljong

Att göra egen buljong/fond är ju såklart lite meckigt men absolut värt det om du frågar mig. Smaken som blir av den hemmagjorda buljongen är ju så mycket bättre en köpebuljong även om jag använder mig av även det ibland. Den här gången blev det en fiskbuljong. Fiskskrov fick jag av min svåger som är grossist nere i fiskhamnen. Det blev 2 kg skrov ifrån piggvar. Så här gjorde jag:

Ingredienser
2 kg fiskben/skrov
1 gul lök
1 röd lök
½ purjolök
matolja
smör
2 dl torrt vitt vin
lagerblad
10 vitpepparkorn
några persiljestjälkar

Börja med att tvätta och skölja fiskbenen i kallt vatten, inget blod ska vara kvar. Skiva lökarna och purjolöken fint. Smält en klick smör och lite  matolja i en stor kastrull. Fräs lökarna utan att de tar färg. Lägg i fiskbenen och fyll på med vatten så det knappt täcker. Koka upp och skumma.

Tillsätt vin, några lagerblad, vitpepparkorn och persiljekvistar och låt sjuda ca 30 min. Stäng av värmen och låt buljongen stå och dra ca 30 min. Sila av buljongen och reducera sedan ner den till önskad styrka.

Det blir som ett litet fettlager överst även om man skummar, det kan man ta bort allt eftersom. Jag brukar fylla på mina buljonger delvis i 2 dl byttor men även i istärningspåsar, bara till att trycka ut en när man behöver det.

Kolla även in mina andra fonder här.

Kommentarer

  1. Provade göra fond på räkskal och annat enligt MatTinas tips och råd, men det var inte alls vår melodi. Slog allt i vasken ingen god smak alls. Undrar vad det var som gick fel?

    SvaraRadera
  2. Tänkte bara tipsa om att du nu har chansen att bli dagensblogg:)
    Klicka här för att anmäla dig:
    http://domkallarmighannes.blogspot.com/2011/03/dagens-blogg_05.html

    SvaraRadera
  3. Mårtensson, det var ju konstigt att den inte blev god. Jag vet inte hur ni gjorde men testa min skaldjursfond, den blir smaskens!

    SvaraRadera
  4. Jag vil också gärna prova fonder. Gillar inte alls köpefonder. Men jag vet inte hur jag ska få tag i fiskben eller köttben.

    SvaraRadera
  5. Yasemin, fiskben kan du säkert få ifrån någon fiskhandlare om du frågar, dom slänger säkert massor. Köttben kanske blir svårare om du inte köper ifrån en gård eller liknande som vi gör.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar