Hemmagjord äppeljuice av Ingrid Marie äpplen



Jag lyckas inget vidare med vinterförvaring av mina Ingrid Marie äpplen. Förra säsongen 2009/2010 så testade jag att förvara de enligt tips från Mandelmann. Jag tog vanliga fryspåsar och fyllde med äpplena, sedan suger man ut all luft och knyter påsen och förvarar sedan svalt i tex en trälåda. Detta funkade inte alls för mig! Denna säsongen prövade jag istället att helt enkelt lägga alla äpplen i en plastback (öppen) och förvarade den ute i lillastugan där det håller frostfritt (ca 5 grader). När jag skulle kika på de för någon månad sedan så såg jag att skalen hade börjat bli mjuka, alltså funkade inte heller denna metod.

Det är ju inget kul att äta äpplen med mjukt skal så jag beslutade mig för att göra äppeljuice av de istället.

Eftersom jag har en råsaftcentrifug så är det ganska enkelt att göra äppeljuice även om det tar en hel del tid och det blir rätt så kladdigt också. Efter äpplena var pressade så silade jag juicen genom en silduk så "skummet" försvann, sedan så pastöriserade jag den. Hur pastöriserar man juicen då? Jo, man fyller upp glasflaskor med juicen, fyller en stor kastrull med vatten, ställer i flaskorna i kastrullen och låter koka upp. Juicen ska komma upp i 70 grader och sedan ska korken på. Förvara i kylskåp någon månad innan du börjar njuta av juicen. Den klarnar efter ett tag och blir tydligen som bäst efter ca 3-5 månader.


Vi öppnade våran första flaska i helgen som gick och då hade den stått i kylen i en månad. Vilken njutning! Så här ska äppeljuice smaka, riktigt gott! Till hösten ska jag göra massor av juice :-)

Kommentarer

  1. åh, om vi ändå hade plats för ännu en köksmaskin...! :=)

    SvaraRadera
  2. Näää va gott, blev riktigt sugen nu. Vi som älskar äppeljuice här hemma.

    SvaraRadera
  3. Provade ditt recept nu låter jättegott enkelt o smidigt 😊 men nu när jag har kört flaskorna i vattenbaserat till 70 gr o satt på locken så samlas det en brun "massa" längst upp en 2-3 cm....
    Försvinner det sen under lagrings tiden eller ?

    SvaraRadera
  4. Provade ditt recept nu låter jättegott enkelt o smidigt 😊 men nu när jag har kört flaskorna i vattenbaserat till 70 gr o satt på locken så samlas det en brun "massa" längst upp en 2-3 cm....
    Försvinner det sen under lagrings tiden eller ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det fick jag också men om du ställer flaskan under kranen och försiktigt låter kallt vatten rinna i flaskan och liksom låter det "rinna över" så får du bort det bruna ;-)

      Radera
  5. Kan man frysa den juicen istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte själv testat att frysa men det funkar säkert.

      Radera

Skicka en kommentar