Vilken sättpotatis ska jag välja?

Jag har börjat fundera på vilka potatissorter jag ska sätta i år. Förra året så satte jag "Princess" och "Marine". Båda sorterna smakar bra men inte mer än så. Dessutom så fick jag potatisbladmögel, framförallt på "Marine" potatisen. Den bästa sorten som  jag odlat tidigare är "Silla" men sedan några år tillbaka så tror jag den har utgått för jag har inte hittat den någonstans. Den var verkligen jättegod. Ja, ja, jag får försöka hitta några nya favoriter.

I slutet av mars brukar jag börja förgro mina sättpotatisar. Jag lägger dom i äggkartonger och ställer dom i ett fönster, ljust och svalt. Sedan efter ca 4 veckor är det dags för plantering.

Precis som säkert många andra med mig så har jag köpt min sättpotatis på dom vanliga stora "blomsteraffärerna" typ Plantagen men där är ju utbudet rätt så trist, samma sorter år ut och år in. Därför har jag i år bestämt mig för att köpa sättpotatis ifrån Larsviken som är familjeägt lantbruk i Skåne. Dom säljer främst grönsaker och sättpotatis i sin gårdsbutik men säljer även över nätet vilket ju är perfekt med tanke på avståndet. Har faktiskt inte hittat något annat ställe som säljer sättpotatis över nätet, någon som vet något mer ställe??

Larsviken köper främst sin sättpotatis ifrån Skottland och precis som här så har de haft mycket snö och kyla i år så de är inte riktigt säkra på att de får de sorterna de har beställt. Tittar du i deras sortiment så står det "slut" på allting men i mitten av februari så får de förhoppningsvis in all potatis och då går det att beställa.

Vet inte riktigt vilka sorter jag ska välja, inte allt för många, kanske fyra stycken, gärna någon höstsort också. Har valt ut några som kanske kan vara något att ha med tanke på resistens mot bladmögel, smak osv.

Maris Peer, bild från Larsviken.se

Maris Peer, en tidig/sommar potatis från England. Blev "årets potatis för fritidsodlare 2010". En fast sort som passar som "salladspotatis". Bladmögelresistens 4 av 9.




Orla, en tidig potatis, ny fast sort med bra egenskaper ifrån Irland. Bladmögelresistens 8 av 9!


Pentland Javelin, bild från Larsviken.se


Pentland Javelin, tidigare kallad "Kullens favorit". En tidig/sommar potatis som håller bra kvalitet långt in på hösten från Skottland. Som färsk är den fast, som mogen lätt mjölig. Bladmögelresistens 4 av 9.




Sava, en höst/vinter potatis ifrån Danmark. En fast bra allround potatis. Bladmögelresistens 5 av 9.

Ja, det är bara några av alla sorter som finns att välja mellan på Larsviken. Någon som har någon erfarenhet av dessa och som kan tipsa??

Kommentarer

  1. Förra året satte vi bara Princess i potatislandet och fick de finaste potatisar man kan tänka sig. Så Princess kör jag med i år igen. Annars har Bintje varit den helt dominerande matpotatissorten på mina breddgrader men de potatisarna blir så skorviga. Aldrig mer Bintje.

    Satina är en medelsen sort som jag också ska testa därför att den är nematodresistent och har bra motståndskraft mot bl a skorv och bladmögel.

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset om Larsviken. Jag bruka ha en lite goding Amandine, rena godiset, har du prövat den?

    mvh Tyra

    SvaraRadera
  3. Sv: Tack för alla dina kommentarer om mina tårtor Martina! Jag blir lika glad varje gång!

    Om någon är nyfiken på mina tårtor så kan ni kika in på www.flickornaikoket.se

    SvaraRadera
  4. Ovatio ska vara en fin mat potatis med både fast och lite mjölig karaktär, när Görnsakerdirekt.se hade potatisprovning för något år sen vann den stort.

    Och det är en jäkligt god potatis!

    SvaraRadera
  5. I år ska jag odla mer potatis. Maris peer låter som en bra sort för mig.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar