Surdegsbröd med äpple och valnötter



Jag har helt och hållet snöat in på surdegsbröd just nu. Det var verkligen länge sedan jag gjorde ett "vanligt" bröd men det är något visst med surdegsbröd. Det tar ju lite tid att få till det, inget man gör på en vardag direkt. Grundreceptet till det här brödet hittade jag i Leilas kokbok, hon använde sig dock av en surdeg av råg och jag har bara en surdeg av vete men det gick faktiskt jättebra ändå. Brödet blev väldigt gott, äpplet och valnötterna ger båda lite krisp, passade perfekt. Så här gjorde jag:

Ingredienser för 1 bröd:
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
1 msk salt
1½ msk honung
½ dl surdeg av vete
3 dl rågsikt
1 dl rågmjöl
3 dl vetemjöl
100 g valnötter
1 äpple

Smula jästen i bunken och lös upp i vattnet. Tillsätt salt, honung och surdegen. Blanda in rågsikt, rågmjölet och vetemjölet, lite i taget. Knåda degen på medelhastighet i ca 10 min.

Hacka valnötterna grovt, skala och kärna ur äpplet, tärna. Arbeta försiktigt in nötterna och äpplet i degen. Strö över lite vetemjöl och jäs under bakduk i ca 1½ timme.

Knåda degen lätt, baka ut till ett runt bröd och lägg på en plåt. Jäs ytterligare 1-1½ timme. Sätt ugnen på 250 grader. Snitta brödet med en vass kniv. Sätt in brödet i mitten av ugnen och släng in 1 dl vatten på ugnsbotten för att få en krispig yta. Sänk värmen till 200 grader och grädda i ca 35 minuter.

Kommentarer

  1. Jag bokmärker alla surdegsbröd jag kommer över, och det här är definitivt inget undantag!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar