En sen 3-rätters "nyårs" middag

Eftersom Emelie, min "bonusdotter" inte var här på nyår så tog vi en lite sen nyårsmiddag här hemma i fredags när hon kom med hummersoppa till förrätt, oxfile´till huvudrätt och kärleksmums med en klick glass till efterrätt.
Riktigt gott! Hummersoppan gjorde jag ju såklart på min egen hummerfond och med egenfångad hummer. Receptet på den hittar ni här.















Oxfilén stekte jag hel i stekpannan i smör med bara salt och svartpeppar. Börja med att bryna den runt om och sedan satte jag in en stektermometer i den, lock på och låt den stå tills den blir ca 57 grader, om man gillar den lite blodig vill säga ;-) Till detta blev det ugnsrostade potatisar (tycker det blir godast med bakpotatisar) morötter och paprika. En klick bearnaisesås till detta och middagen blev komplett!




Efterrätten bestod av kärleksmums med en klick glass till och över glassen hällde jag Baileys Coffee. Riktigt smarrigt!


Idag blir det till att slänga ut granen och alla tomtar, ska bli riktigt skönt faktiskt. Låter förstås adventsstakarna stå kvar lite till. Nu börjar jag längta till våren känner jag. Ska snart börja med dom första sådderna (chili) och sedan är väl våren snart här.....? ;-)

Kommentarer

  1. Hummersoppan ser otroligt god ut!

    SvaraRadera
  2. Inte illa med en extra nyårsfest, lyx med egenfångad hummer...

    SvaraRadera
  3. Vilken meny! Den hade man inte tackat nej till!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar