Boeuf Niçoise


Som jag berättat om tidigare så fick jag en gjutjärnsgryta i julklapp och jag ville ju såklart inviga den med en smaskig gryta. Valet föll på den här lite annorlunda franska grytan med mycket smak av apelsin, perfekt i dessa citrustider när apelsinerna är som godast. Och som alltid med grytor så smakar den faktiskt bättre dagen efter ;-)

Ingredienser
1½ kg högrev
2 st gula lökar
8 st vitlöksklyftor
6 st sardellfiléer
4 st apelsiner
havssalt
svartpeppar ur kvarn
2  msk smör
2 msk olivolja
1 dl vatten
2 msk tomatpuré
3 msk vetemjöl
½ l köttbuljong
2 dl vitt vin
2 msk finhackad persilja
morötter
2 st lagerblad
lite cayennpeppar
15 st svarta oliver

Skär köttet i mindre bitar. Grovhacka den gula löken och skiva vitlöksklyftorna tunt. Hacka sardellerna fint. Tvätta apelsinerna och riv skalet, pressa sedan ut juicen i en skål och ställ åt sidan.


Smält hälften av smöret och olivoljan i en stekpanna, bryn köttbitarna i omgångar, salta och peppra. Lägg över dem i en stekgryta. Vispa ur pannan med 1 deciliter vatten häll över i grytan.

Fräs sedan lök och vitlök i resten av smöret och i oljan tills löken blir mjuka. Tillsätt tomatpurén och fräs ytterligare någon minut. Häll över mjölet och fräs ytterligare en minut. Häll över blandningen i grytan. Lägg även i sardellerna.

Tillsätt buljong, vin och apelsinskal till grytan. Lägg i hälften av persiljan, 2 lagerblad och lite cayenpeppar.

Sjud under lock i 1½ till 2 timmar tills köttet blir mört. När det återstår ca 20 min så tillsätter du morötterna i slantar. Tillsätt den pressade apelsinen, strö över resten av persiljan och och lägg i oliverna, låt sjuda några minuter. Servera med ris eller kokt potatis.

Kommentarer

  1. Nämen vad är det för färg jag skådar på Le cruset?! Lyckliga du till den turkosa! :D Så vacker så snygg...

    SvaraRadera
  2. Grattis till gjutjärnsgrytan! Den är det bästa du kan använda oavsett vilken sorts spis du har. Blir bara bättre och bättre ju mer du använder den. Min gamla Skeppshultare är mer än 45 år gammal. Till skillnad från min stekpanna med släpp lätt-beläggning som börjar bli sliten och oanvändbar efter bara två år.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar