Kyckling kokkinisto


Det här receptet kommer ifrån Jamie Olivers bok, Mat för hela året. Jag förstod först inte varför den hette Kokkinisto men efter att ha googlat på namnet så förstod jag att det var en grekisk sås som hette så.
Det här var den godaste maten jag har ätit på länge, vilka härliga smaker! Smaker som passar perfekt i dessa juletider med kanel, kryddnejlikor och kryddpeppar. I grundreceptet står det steklök men jag hade inte det hemma och dessutom så tycker jag det är så tråkigt att skala den löken så jag använde purjolök istället, passade jättebra. Testa detta receptet, jag lovar att ni inte kommer bli besvikna!

Ingredienser för 6 portioner
½ dl olivolja
1 st purjolök
1 gul skivad lök
4 st skivade vitlöksklyftor
1 kg kycklingdelar (jag använde kycklingben och kycklinglårfileér)
1 dl vetemjöl
1 burk krossade tomater
1 msk tomatpuré
3 färska lagerblad
1 kanelstång
5 hela kryddnejlikor
½ msk krossad kryddpeppar
½ msk torkad oregano
5 dl rödvin
1 msk rödvinsvinäger
salt och peppar

Värm hälften av oljan i en stekpanna eller ännu bättre, en gjutgärnsgryta och fräs löken i ca 5 minuter. Ta upp löken och lägg åt sidan.

Vänd kycklingbitarna i mjöl och bryn dom i ca 5 min. Lägg tillbaka löken i grytan, salta och peppra. Tillsätt krossade tomater, tomatpuré, örter och kryddor, rör om och sjud i 10 min.

Tillsätt vin och vinäger och låt sjuda ca 1 timme eller tills såsen tjocknat och kycklingbitarna är möra.

Servera som det är med en bit bröd eller ris.

Kommentarer