Köttbullar i tomatsås - snabbmat


Kan köttbullar i tomatsås bli snabbmat? Ja, absolut, om du som jag gör dina egna köttbullar, många varje gång och fryser in dom. Sedan är det ju superlätt att bara göra en enkel tomatsås, lägga i köttbullarna i såsen och koka lite pasta. Klart!

Så här enkelt gör jag min tomatsås:
1 burk körsbärstomater (Mutti)
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
havssalt
svartpeppar från kvarnen
en nypa strösocker
oregano eller basilika
olivolja
ev parmesanost

Häll någon matsked olivolja i en kastrull. Hacka lökarna och fräs på. Tillsätt tomaterna och krydda med salt och peppar och en nypa strösocker. Tillsätt oregano eller basilika. Och glöm inte, det ska vara flingsalt tycker jag! I med dom frusna köttbullarna, låt puttra en stund tills dom har tinat, under tiden kokar du pastan. Servera med riven parmesanost. Max 20 minuter och middagen är klar.

Kommentarer

  1. Jättegott och ska man köpa tomatkonserver är det Mutti som gäller ;-) Deras ketchup är också superduper god!

    SvaraRadera
  2. Muttis körsbärstomater har jag missat! Annars använder jag deras konserver eller tetra.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar