Julmat från Ica


För ett tag sedan fick jag hem en hel kasse med julmat ifrån Ica, ja, alltså deras eget märke då. Det var en julkyckling, julskinka, julmust, pepparkaksfilmjölk, glögg, nötter och pepparkakor. Dom här varorna är bara en liten del av deras julsortiment.
För det första kan man ju fråga sig, behövs dom här produkterna verkligen?? Antagligen inte men strunt i det, jag ska ju iallafall berätta hur dom smakade.


Julkycklingen är kryddad med bland annat ingefära, chili, paprika, kanel och kardemumma. Smaken var god, man känner absolut att den är "julkryddad". Kycklingen är lite liten tycker jag och aningens torr. Funkar säkert för dom som inte orkar krydda sin kyckling själv.

Filmjölk med pepparkakssmak, ja den var riktigt god faktiskt men tyvärr onödigt mycket socker tycker jag. Dessutom är det ju rätt så enkelt att köpa vanlig filmjölk och krydda den själv med tex kanel ;-)

Julmusten var god men långt ifrån min favorit, Apotekarnas ;-)

Nötmixen, ja, den smakade som nötter brukar göra när man köper dom i mix, av någon anledning tycker jag smaken blir svagare när man köper mixade nötter.......


Pepparkakorna, ja, dom här var ett riktigt bottennapp. Smakade så gott som ingenting!

Glöggen och julskinkan har vi inte smakat ännu. Julskinkan ska vi testa imorgon så den återkommer jag om.

Jag har inget emot att affärerna tar fram sina egna märken men det får inte vara på bekostnad av andra. Tyvärr är det väl oftast så att det bara finns affärens eget märke att välja på när det gäller vissa produkter och då ger man ju inte kunden något eget val. Jo, man kan ju visserligen välja att åka någon annanstans men det orkar man ju oftast inte och det vet dom väl om....... Vad tycker ni andra??

Kommentarer