Lammfärsbiffar med fetaost


Efter helgens underbart goda lammstek så var det nu dags att ta sig an lammfärsen. Något som är riktigt gott att göra när man har lammfärs är ju moussaka för det ska ju faktiskt vara lammfärs i riktig moussaka tycker jag. Denna gången blev det dock något annat, lammfärsbiffar fyllda med fetaost, till detta gjorde jag en tzatziki och klyftpotatis i ugnen. En riktigt god kombo! Hur är det med er andra, gillar ni lamm??

Ingredienser
1 kg lammfärs
2 msk ströbröd
1 dl matlagningsgrädde
1 gul lök
3 st vitlöksklyftor
1 ägg
1 pkt fetaost
flingsalt och svartpeppar (ni använder väl kvarn!)
lammkryddsblandning


Jag gör oftast min färs i matberedaren, lätt och smidigt. Börja med att blanda ströbrödet med matlagningsgrädden i en skål och låt stå någon minut.

Lägg lökarna i matberedaren och kör ihop med ägget, fetaosten och alla kryddor, tillsätt ströbrödsblandingen och kör lite till. Blanda i färsen och kör tills allt har blandat sig, häll eventuellt i mer salt och svartpeppar.

Forma till biffar och stek i smör och olivolja i en stekpanna.

Klyftpotatis vet ni väl hur man gör vid det här laget ;-), recept på tzatziki hittar ni här.


Kommentarer

  1. Ja jag älskar lamm, men har aldrig vågat testa göra själv. Vet egentligen inte vad jag är rädd för, men det är nog mest för att man hört att det ska vara så svårt att få bra, men det är ju säkert bara en gammal klyscha. Dina lammfärsbiffar ser underbart goda ut, fetaost i och med tzatziki till, kan inte bli bättre! Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Jeg elsker lam, men dessverre gjør ikke samboeren det samme.

    Kari :-)

    SvaraRadera
  3. Löv lam! Köpte en svensk färsk lammstek idag för endast 79 kr/kilot! Den ligger i kylen och väntar på inspiration...

    SvaraRadera
  4. Åh moussaka, det har jag gått och tänkt på länge nu. Ska spana in din varinat. Lammfärsbiffarna låter smarriga dom med! Mmm...:-)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar