Dags för den hemmagjorda dunderglöggen

Med tanke på att det är dags att göra den egen hemmagjorda glöggen, den sk dunderglöggen så vill jag tipsa er om nedan recept som jag faktiskt lade ut redan 2009. Testa om ni inte gjort det!

dunderglögg
Ni har väl inte glömt att att göra eran hemgjorda glögg?? Har ni det så är det hög tid att ta tag i det nu om den ska bli klar till jul. Jag gjorde glögg förra året och har kvar en del så än så länge har jag inte gjort något nytt men funderar på om jag inte ska göra en sats ändå med tanke på att glöggen är som godast året efter man gjort den.....

Ni som är sugna på att testa...här kommer receptet:


Ingredienser:
5 l svagdricka
5 st skalade och skivade potatisar
50 g jäst
10 g hela nejlikor
10 g kardemummakärno
15 g skalad ingefära
1 st kanelstång
2.5 kg socker
250 g russin

Blanda allt i en 10-liters hink eller liknande. Rör om ordentligt och täck med plast och gör små lufthål. Låt stå i rumstemperatur minst 3 veckor men gärna längre. Rör ej under tiden. Häll över i rena flaskor, akta så att inte bottensatsen följer med.

Och som sagt, den är som godast 1-2 år efter man gjort den.

hemmagjord glögg

Kommentarer

  1. Spännande recept på sån långlagrad glögg! Potatis i har jag aldrig hört. Detta ska jag anteckna genast! Önskar dig en toppenfin måndag och tackar så mycket för alla tramp du gör inne hos mig! ;-)
    Kram kram...

    SvaraRadera
  2. Åh, vad sugen jag blir. Skulle låta bli att göra en massa extrakalorier till julen, men det här kan jag bara inte motstå.

    SvaraRadera
  3. Det var ju det jag hade glömt... Nu ska jag sätta en sats! Så ska jag testa att spara lite (om vi lyckas med det...) till nästa år.

    SvaraRadera
  4. Jag brukar göra exakt samma glögg förut om åren och det är sant att den blir extra god efter 1-2 år. Jag satte en sats varje år och hade till slut så mycket glögg att jag kunde badat i den. Så nu har jag haft uppehåll några år och förbrukat den fina årgångsglöggen. Just nu finns bara köpeglögg kvar så det kanske är dags att sätta en sats igen. :-)

    SvaraRadera
  5. Detta receptet har jag sett cirkulera runt på flera bloggar. Blir nu riktigt nyfiken på o testa detta, verkar vara populärt! Själv brukar jag göra en lite "snabbare" glögg, som bara tar några dagar så är den klar. Men detta låter spännande, särskilt att man kan låta den ligga så länge som till NÄSTA jul! :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar