Oxfilé med potatisterrin och balsamicosås


I helgen som gick lyxade vi till det litegrann genom att äta oxfilé vilket inte händer speciellt ofta hos oss. Det här blev en riktig nyårsrätt, skulle passa perfekt dit. Jag hade getost i potatisterrinen vilket blev riktigt gott.

Ingredienser
ca 1,2 kg potatis
200 g getost
2 dl creme fraiche
2 ägg
1 pressad vitlöksklyfta
1 dl hackad basilika
1 dl hackad persilja
salt och peppar




Börja med att skiva potatisen och tunt, och här menar jag tunt, gör du inte det så får den stå inne längre i ugnen (jag gjorde själv för tjocka). Koka ihop creme fraiche med getosten, vitlök, salt och peppar. Lägg i potatisskivorna.

Blanda i äggen och örterna.

Lägg ett bakplåtspapper i en 2 liters avlång ugnsform. Häll i potatisblandingen och platta till. In i ugnen på 200 grader i ca 45 minuter.

Stjälp upp på en skärbräda eller liknande och försök skära i skivor, detta är inte lätt, det rasar gärna men det går förstås lättare om man låter den svalna en stund.

Balsamicosås
3 msk balsamvinäger
ca 4 dl rött vin
3 msk kalvfond
1,5-2 msk socker
1 msk maizena
2 msk smör

Smält sockret i en kastrull och tillsätt sedan vin, fond och balsamvinäger. Låt småkoka i ca 10 min. Blanda maizenan med lite vatten och blanda i såsen. Precis innan servering så blandar man i smöret.



Oxfilén bara jag saltade och pepprade. Var noga med att låta köttet ligga framme en stund innan det är dags för grillning/stekning annars kommer det bli kallt i mitten. Grilla i grillpannan några minuter per sida beroende på hur man vill ha sitt kött. Medium rare tycker jag är godast!!

Kommentarer

  1. Vad läckert!!! Kanske skulle jag testa med muscvadosocker istället för vanligt socker, men jag är lite testgalen!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar