Kycklinggryta med mathavremix


Jag fick hem några paket ifrån Gogreen för ett tag sedan bestående av tre stycken smaksatta mixar med couscous, bulgur och matvete. Tyckte alla tre lät spännande och den som jag smakade först var matvetemixen. Den är smaksatt med Karl Johan svamp, vitlök, persilja och morot. Det var bara till att koka upp mixen med vatten och äta direkt. Det var faktiskt första gången jag åt matvete och jag tyckte först att det var lite konstigt, kändes som man tuggade på frön men smaken var jättegod, tillslut vande jag mig vid konsistensen och blev faktiskt väldigt nöjd. Ska bli kul att prova dom andra också.



Till detta så gjorde jag en kycklinggryta. Jag använde mig av Kelda´s nya matlagningsgrädde "Laga mat 4%" som är fri från konstgjorda tillsatser som till exempel aromer, färgämnen och emulgeringsmedel.



Ingredienser:
1 pkt kycklinglårfileér
några morötter
1 gul lök
2 st vitlöksklyftor
2 pkt laga mat 4%
2 msk balsamvinäger
2 msk kalvfond
salt och peppar
franksa örter
olivolja

Börja med att bryna kycklingen, salta och peppra och lägg åt sidan. Hacka lökarna och fräs dom i en kastrull i lite olivolja. Tillsätt morötterna som du har skivat. Häll sedan i grädden, balsamvinäger, kalvfond och franska örter. Lägg i kycklingdelarna och låt stå och puttra i ca 15-20 min.

Servera ihop med matveten.

Jag tyckte att Laga mat 4% fungerade bra om man inte vill ha en så fet matlagningsgrädde, det var absolut inget fel på smaken och det är såklart ett stort + att dom inte använder sig av en massa onödiga tillsater.

Kommentarer