HÖST = gryttider


Ja, hösten (och vintern) är väl verkligen gryttider, iallafall hemma hos oss. Det är ju dessutom riktig helgmat eftersom grytan helst ska stå och puttra på spisen i några timmar för att köttet ska bli riktigt mört och gott.

Boef Bourguignon tillhör en av favoriterna och det var den som jag gjorde i helgen som gick. Jag tror nog att grytan stod och puttrade över 2 timmar och köttet blev helt otroligt mört och fint. Till grytan serverades det ris och mina egeninlagda rödbetor.

En annan av mina favoritgrytor är Stifado, en grekisk kött- och lökgryta, helt otroligt god!

Vilka favoritgrytor har ni??

Kommentarer

  1. Långkok är så gott, ett kött som faller isär och nästan smälter i munnen är svårslaget :)

    SvaraRadera
  2. Kul att du kikade in hos mig :)

    Vi lagade oxå Boef Bourguignon i helgen a la Per Morberg, dock blev inte vårt kött lika mört. Antingen va det köttets fel eller så hade den behövs stå på lite längre.

    Förstår att du inte åker till Malmö för matmässa :) Men i februari kommer vi till Göteborg och matmässan där, Passion för mat! Då får du komma hälsa på ist :D

    SvaraRadera
  3. Cornelia, Passion för mat var jag på i år och kommer givetvis gå dit nästa år!!

    SvaraRadera
  4. Jag älskar mustiga köttgrytor med svamp, lök och goda kryddor. Det är så skönt med mat som sköter sig själv och som blir så god!

    SvaraRadera
  5. Vi älskar gryta och det är svårt att välja bara en... Men att vi gillar när de ska tillagas i lergryta är väl ingen hemlighet vid detta laget? I går blev det Kalvfrikassé och den ligger absolut på vår tio i topplista.

    Beuf Bourguignon var det länge sedan vi gjorde, ser gottigt ut!

    SvaraRadera
  6. Hittade hit nyss kommer gärna igen. Lagt till dig bland mina receptbloggar. Ha en fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  7. Gillar verkligen sådana grytor *dregel*...nått att bita i som... sagt husmanskost! =)

    Och rödbetor har jag aldrig prova att lägga in, men minns min mormors goda inläggning. Kanske blir nått att testa.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar