Torskfilé i paket


Att tillaga både fisk och grönsaker ihop i ett foliepaket är både praktiskt och gott. Fisken tar åt sig smaken av kryddorna och allt blir klart samtidigt. Jag har tidigare bloggat om fisk i foliepaket ihop med kokosmjölk vilket blir jättegott men den här gången fick jag inspiration av ett recept ifrån Jamie Olivers nya bok "Mat för hela året" som jag nyligen köpte in.

Jag gjorde ungefär som hans recept men jag la till färsk limechili som jag har odlat i mitt växthus. Jag har två höga plantor med massor med gröna frukter men nu äntligen har några börjat skifta färg och blivit gula.



Ingredienser:
torskfilé för 4 personer
havssalt
svartpeppar
gul lök eller salladslök
hackad chili
körsbärstomater delade
basilika
lagerblad
olivolja


Skiva löken, hacka chili, dela tomaterna, hacka basilika och lagerblad. Ta fram en bit aluminiumfolie, lägg på en fiskbit, salta och peppra. Fördela alla grönsaker över och avsluta med att ringla över olivolja. Gör samma sak med ytterligare tre paket. Lägg alla paket i en ugnsform, in i ugnen på ca 180 grader i 16-17 min.





Jag valde att servera fisken ihop med potatismos. Om ni såg "halv åtta hos mig" förra veckan så såg ni en av deltagarna göra ett lite annorlunda potatismos, detta testade jag:

Ingredienser:
mjölig potatis
havssalt
1 dl vitt vin
1 dl creme fraiche
1 dl riven ost
25 g smör
svartpeppar


Koka potatisen i saltat vatten. Värm försiktigt upp vin och creme fraiche. Jag gör alltid mitt potatismos med elvispen...börja med att mosa potatisen med visparna, kör igång maskinen samtidigt som du häller på vinet och creme fraichen, lite i taget. Lägg i en klick smör, den rivna osten, lite mer salt och svartpeppar och rör runt med en slev.


Servera ihop med fisken och lite kokta morötter. Mycket gott!

Kommentarer