Risotto med kantareller och grillad marulk



Inspirationen till den här risotton med kantareller fick jag av Jamie Oliver i hans bok "Hemma hos Jamie" som är en favoritkokbok.

Det är ju lite tidskrävande med risotto med tanke på att man hela tiden måste röra om och fylla på med ny buljong hela tiden, det är inte som att sätta på en kastrull med ris som nästan sköter sig själv.

Ingredienser till risotto:
risotto för 4 personer
1 liter hönsbuljong
1 gul lök
1½ dl vitt vin
4 stora nävar kantareller
ca 5 kvistar färsk persilja
saften från ½ citron
25 g smör
2 nävar riven parmesanost
olivolja
flingsalt
svartpeppar

Koka buljong i en kastrull. Hacka den gula löken och fräs den i en stekpanna i olivolja i några minuter. Tillsätt risottoriset och fräs någon minut, tillsätt vinet och rör om tills vätskan försvunnit. Salta litegrann. Häll i en första slev med buljong och rör hela tiden tills vätskan försvunnit, tillsätt ytterligare en slev och rör, håll på så tills buljongen är slut, tar 20-30 min.

Under tiden tar du fram en grillpanna och grillar kantarellerna. Hacka persiljan och lägg i en bunke, pressa i citronsaft. Lägg i kantarellerna och rör om och håll varmt.

När all buljong är slut kan man salta lite ytterligare om det behövs och peppra. Lägg i en klick smör och riven parmesanost och rör om sedan lägger du på locket och låter den stå utan värme ca 3 min. Under tiden kan man grilla sin fisk. Jag valde idag marulk som är lite annorlunda i köttet än annan fisk, påminner mycket om en köttbit. Jag smetade in filébitarna i olivolja, saltade och pepprade och grillade dom 2 minuter på varje sida.


Lägg upp risotton på en tallrik, häll över kantarellerna och några bitar marulk, glöm inte att servera vitt vin till maten, jag valde ett vin som jag blev rekommenderad på Systembolaget, dom sa att det skulle passa bra både i risotton och att dricka till, ett vitt vin ifrån Sicilien, Santagostino Catarratto-Chardonnay (nr 12464). Det lönar sig verkligen att fråga om råd på Systembolaget för vinet passade perfekt!

Kommentarer

  1. Vi brukade ha marulk här ganska ofta, men nu är den ju rödlistan från i år, så nu är den inte tillåten på mitt matbord. Det är synd. Det är en bra matfisk.

    SvaraRadera
  2. Håller med om att Jamie helt klart har bästa risotton med variationsmöjligheter i det oändliga. Min favvis är smaksättning av pecorino, timjan och parma - mmmm!

    SvaraRadera
  3. Hittade din blogg via en kommentar på min. Här kommer jag att kika in fler gånger! Blev jättesugen på svamprisotto när jag läste detta inlägg, måste göra det i helgen! Hälsningar Johanna http://www.bloggomaten.se/

    SvaraRadera
  4. Du har glömt skriva hur mkt ris det ska vara.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar