Döden i grytan....


Döden i grytan är en ny bok av Mats-Eric Nilsson som också har skrivit "Äkta vara" och "Den hemlige kocken". Den här boken handlar om hur lagar och regler gynnar industrimaten framför den traditionellt lagade maten.

Visste ni tex att driver man en korvkiosk så är det lättare att få tillstånd att servera pulvermos än hemlagat mos!!! Hallå, vakna! Blir riktigt förbannad när man hör sådant här. Det finns ju inget godare än hemlagad mat ifrån riktiga råvaror, varför ska man inte kunna få det när man köper mat som är lagad utanför sitt egna kök?

Boken beskriver också hur det är på en del förskolor där barnen förbjuds att vara med i köket och att bre sina egna smörgåsar pga bakterieskräcken..... Just nu känner jag mig otroligt tacksam för att min dotter går på ett sådant bra dagis där barnen får vara med i köket och där maten är lagad ifrån grunden men borde inte alla barnen få ha det så?

Läste även idag på Äkta varas hemsida att Centerpartiet vill göra sjukhusmaten och maten till äldre bättre, jordbruksminister säger "Alla har rätt att få känna doften av nylagad och närlagad mat"...... jasså, är det dags att vakna nu! Kanske beror det på att valet närmar sig men visst låter det jättebra!

Nu för tiden läser jag alltid innehållsförteckningen på varorna innan jag köper dom och är det tex glutamat (E621) med så åker den tillbaka på hyllan. Det är ju inte lätt att hålla koll på alla e-nummer och givetvis är inte alla av ondo men består en vara av 10 st olika e-nummer så måste man nog tänka till......vad är det som gör att den behöver så många tillsatser, det kan ju inte vara en bra produkt från början då....eller?? Vad tycker ni andra? Läser ni innehållsförteckningen?

Kommentarer

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hej,
    Första veckan efter jag läst boken "den hemlige kocken" sprang jag runt i matbutiken som en yr höna. Jag var totalt konspiratorisk lol. Visste inte vad jag skulle handla eftersom det mesta som finns i butikerna är halvfabrikat. Idag är man klart lugnare men läser alltid innehålls förteckningen på ett mer, moget sätt.
    Kan tipsa om en ny glass utan massor av EEe ( vilket är stört omöjligt)
    den har det lustiga namnet "The Ice cream factory" och finns i en stor frys nära frukt/grönt på Focus. Just nu prova på pris. Jag rekommenderar pistage med bitar av nötter och utan grön karamell färg. Tillverkad i Göteborg :)

    SvaraRadera
  3. Denna måste jag köpa. Har hans andra två böcker. På sjukhuset där jag jobbar ha de precis investerat i ett nytt köksystem för att kunna dra nedpå personal och på så vis spara pengar. Man lagar helt enkelt maten dagen innan, kyler snabbt ned den, för att nästa dag köra ut den till avdelningarna dukad på brickor där den värms upp i stora värmevagnar. Sjukt eller hur?!
    Vi är just nu några föräldrar som håller på och försöker få till bättre mat (mindre halvfabrikat) till dagis. Inte lätt det där...

    SvaraRadera
  4. Skumpa: den där glassen låter ju spännande, får göra ett besök på Focus tror jag ;-)

    Remsan: Javisst låter det sjukt. Det är väl likadant på äldreoende kan jag tänka mig, riktig skitmat.

    SvaraRadera
  5. Vad kul att läsa, jag visste inte att han hade en ny bok på g.

    Det du skriver om moset är min egen erfarenhet. Jag försöker starta en bak-firma med inriktning (bl a) på vegetariska och ekologiska bakverk och ringde till kommunens miljöinspektör för att höra vilka regler jag måste rätta mig efter. Han uppmanade mig att köpa in så mycket jag bara kunde färdigbakat. Vad är det för mening att starta en bak-firma om jag ska köpa in fabrikernas färdiga bakverk?!

    Det visar sig att väldigt många av caféer får köpa in färdigbakat därför att reglerna för tillagning av mat/bakning är så stränga. Så 'hembakad paj' betyder ofta 'hemuppvärmd paj'. Pfft!

    Detta innebär också att min starta-eget-dröm ligger på is tills vidare :(

    SvaraRadera
  6. Bra att sånt här kommer fram och verkligen en viktig bok att läsa!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar