Tortano med parmaskinka och mozzarella



Tortano är ett runt bröd från Italien som man fyller med diverse läckerheter. Det här receptet är taget ur Leila´s nya bok "One more slice". Man formar brödet som en ring och skär det i "tårtbitar". I Leila´s bok finns det flera sidor med olika fyllningar som man kan ha men jag fastnade för det här receptet:

Grundrecept 1 bröd:
15 g färsk jäst
3 dl ljummet vatten
2 msk olivolja
1 msk honung
1½ msk flingsalt
2½ dl durumvete
4 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g mozzarella
ca 150 g parmaskinka
1 kruka färsk basilika

Smula jästen i en bunke och lös upp den i vatten, olivolja, honung och flingsalt. Blanda i durumvete och tillsätt sedan vetemjöl lite i taget tills degen går ihop till en elastisk deg.

Jäs degen till dubbel storlek, ca 40 minuter.

Tryck ut degen till en rektangel ca 1 cm tjock, kavla inte. Skiva mozzarellan och lägg ut på degen tillsammans med skinkan och basilikabladen.



Pensla kanten av degen med vatten och rulla ihop den till en rulle och forma den till en krans.

Sätt ugnen på 250 grader. Lägg kransen på en plåt med bakplåtspapper, mjöla brödet och jäs under bakduk i ca 30 min.


Ställ in plåten i mitten av ugnen och sänk värmen till 200 grader. Grädda brödet i 35 min och låt det svalna på ett galler.

Skär upp och njut! Brödet blev verkligen jättegott, perfekt till picknick. Nästa gång får jag pröva en annan fyllning, kanske den med fetaost och oliver!

Kommentarer

  1. Gud så gott och spännande! Har inte ätit detta bröd någon gång men måste ta och baka det någon dag framöver så jag får smaka!

    SvaraRadera
  2. vad gott det ser ut att vara, skriver upp receptet och ska se till att prova:)))

    SvaraRadera
  3. Jag säger bara - mums :-D

    SvaraRadera
  4. Hej ja undrar om det går bra utan durumvetemjöl, för ja bor i England o det är jätte svårt att hitta durumvetemjöl här.
    Vänliga hälsningar Moon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Moon, jag har inte testat men det går säkert jättebra. Är du säker på att det inte finns durumvete? Har ju sett att tex Jamie Oliver andvänder det rätt så mycket....

      Radera
    2. Tack så mkt......har varit på tesco det har ej Asda har ej.... Men ja ska försöka hitta de.
      Vh moon :))

      Radera

Skicka en kommentar