Omplantering av tomatplantor med ny "grönsaksjord"


När jag var och handlade jord i blomsterbutiken senast så såg jag att Hasselfors kommit med en ny jord som dom kallar "Grönsaksjord". Detta går att läsa på deras hemsida: "Jorden är naturgödslad med extra tillsats av växtstimulerande ämnen och spårämnen för odling av goda primörer. Den innehåller bara naturliga råvaror och är godkänd för ekologisk odling. Jorden kan användas i odlingsbänkar, växthus, krukor och i trädgårdslandet. KRAV-märkt."

Jag tänkte att den här jorden borde passa perfekt för mina tomatplantor som har blivit tillräckligt stora för den sista omplanteringen. Vi får väl se om jag märker någon skillnad detta året, kanske får jag en rekordskörd!☺



Jag brukar alltid använda stora krukor för tomaterna, dessa svarta krukor som har ett litet vattenmagasin i botten är på 20 liter. Ett tips när man sätter i tomatplantan är att sätta den längst ner i botten och fyller upp med jord. Detta är för att det ska kunna växa rötter ifrån hela stammen och det gör plantan mer stabil.



Lite uppdatering av mitt odlande:

Squashen växer så det knakar, den vågar jag dock inte plantera ut förrän jag är helt säker på att det inte blir något nattfrost och där är vi inte ännu.



Så här långt har mina små rädisplantor kommit som jag har sått i min drivbänk.


Små söta klasar med röda vinbär.

Kommentarer

  1. Vad hàrliga plantor. Och dàr fick jag planteringstips med tomatplantan. Tack! Hàller tummarna fòr en stoooor skòrd.

    SvaraRadera
  2. Ja har sett reklam för grönsaksjorden och också jord speciellt för kryddväxter. Ja Sverige kan, här i Danmark är det vansinnigt svårt att få tag på bra jord! Vad fina plantorna ser ut! Mina zucchini ;-) plantor är också jättestora men jag planterar inte ut dom förrän om ett par veckor. Men ska bli kanonväder i helgen ser jag :-D

    SvaraRadera
  3. Å vad härligt långt dina grönsaker kommit! Jag odlar tomater i precis sådana hinkar, men utomhus. Grönsaksjord, ja varför inte? Lite svårt att veta vilka jordar som är prisvärda. Jag brukar köra P-jord och sedan täcka med gräsklipp.
    Hälsar fröken Dill

    SvaraRadera

Skicka en kommentar