Squashgratäng med grillad korv

Pust, nu har hösttröttheten drabbat mig....trots sommarvärme idag, för det får man ju ändå säga att 20 grader är så kände jag mig väldigt väldigt trött idag, samma visa varje höst för mig. Någon som har tips på hur man kan motverka hösttröttheten??

I morse var sambon ute och slängde i hummertinorna för vi hade ju hummerpremiär här på västkusten idag, kl. 7 i morse gick startskottet. Nu hoppas vi på färsk hummer såklart! :-)

squashgratäng

Trots trötthet så måste det ju ändå lagas mat förstås ;-) Squashplantorna har nu börjat sluta producera squash, några små rackare kvar, får väl se om de växer något mer men jag fick ihop till den här smarriga gratängen i alla fall. Receptet hittade jag i boken "Det goda enkla" av Anna och Fanny Bergenström. Älskar deras böcker! Till gratängen grillade vi bara på lite korvar och blandade ihop en majonäs.

Ingredienser
2 gula lökar
2 squash, ca 15 cm långa
torkad timjan
färsk rosmarin
1 vitlöksklyfta
3-4 stora tomater (jag hade bara körsbärstomater kvar i växthuset så jag körde på dem)
salt och peppar
2 dl riven parmesanost

Skiva löken och stek på i lite olivolja. Strö över 1 tsk torkad timjan och 1 tsk hackad färsk rosmarin. Låt steka tills löken blivit mjuk och söt, den ska dock inte få någon färg.

Halvera vitlöksklyftan och gnid in den i botten på en ugnsform. Lägg löken i botten. Skär squashen i halvcentimeterskivor och skiva tomaterna. Lägg de i olika lager över löken, salta och peppra emellan. Ta ev lite mer timjan och rosmarin. Strö över den rivna osten.

In i ugnen på 250 grader i 30 min. Jag körde 200 grader i 20 min och sedan lade jag över grillfolie och höjde till 250 grader i ytterligare 10 min.





Har gjort några liknande varianter av squashgratäng förut, tex den HÄR som är fantastiskt god.

God kväll på er!


Kommentarer