Krämig blomkålsgratäng med grillad kyckling

Ytterligare en ledig dag, Sveriges nationaldag, härligt! Hur firar ni? Kan ju inte säga att vi firar på något speciellt sätt mer än att vi tänkte äta lite extra god mat idag.

fresita

plockmat


I lördags hade vi goa vänner över på middag, mycket trevligt, massor av skratt och till och med lite dans på kvällen ;-) Vi inledde med lite plockmat och det otroligt goda jordgubbsvinet Fresita. Har du inte testat det så gör det, mycket gott och passar perfekt en varm sommarkväll.


Till varmrätt grillade jag två hela kycklingar. Du ser vilka rubbings jag använde på bilden nedan. Tar ca 1 h på 180 grader i grillen.



helgrillad kyckling


Gjorde en blomkålsgratäng till som blev riktigt god. Hittade receptet hos Kostdoktorn.

Ingredienser
1 kg blomkål
1 pkt bacon
1 purjolök
2 dl vispgrädde
200 g philadelphiaost
200 g riven cheddarost
200 g riven västerbottensost
1 vitlöksklyfta
salt och peppar
färsk timjan

Dela blomkålen i mindre buketter och förväll i 5 min. Häll över i en smöras ugnsform.

Knaperstek baconet och skär i mindre bitar. Blanda ihop pressad vitlök med grädde, philadelphiaost, riven ost (spara lite till toppen av gratängen) och skivad purjolök, salta och peppra och hacka i färsk timjan. Häll över blomkålen. Toppa med lite riven ost.

In i ugnen på 200 grader i ca 25-30 min.



Gjorde en chokladmousse till efterrätt men den tänkte jag skulle få ett eget inlägg 😉



Mycket trevlig middag och kväll!


Kommentarer