Egengjord surkål med korv och senapskräm

Nu är äntligen min surkål färdig. Jag berättade ju i ett tidigare inlägg om hur jag testat att göra min egna surkål. Den har stått 2 veckor i rumstemperatur och sedan 2 veckor i kylskåp. Det tar sin lilla tid men det är det ju värt.

egengjord surkål

egengjord surkål

Anledningen till varför jag gör surkål är egentligen inte för att jag tycker det är så himla gott, det är gott, men inte mer än så, min sambo däremot tycker det är jättegott. Nej, den största anledningen är att det är så nyttigt, att jag vill få i mig mer probiotika för att se om min mage kan må lite bättre. Probiotika är ju goda bakterier som finns i vår mage, tyvärr oftast alldeles för lite. Vill du läsa mer om probiotika och prebiotika så finns det massor på nätet om du googlar, jag har lyssnat på många av 4healths podavsnitt som handlar om vår tarmflora, där pratar de mycket om probiotika.

senapskräm
Enkel senapskräm

Igår hade vi alltså surkålspremiär! Grillade korv till och gjorde en senapskräm på hälften majonäs, hälften creme fraiche, 2 tsk av någon senap du gillar och lite salt. Surkålen blev faktiskt väldigt lyckad. God! Ska genast göra en ny omgång :-)




Kommentarer