Dags att förgro potatis

Ja, nu är det dags att förgro din sättpotatis om du vill ha potatis till midsommar ;-) Har du testat att förgro i jord eller kör du utan?

sättpotatis
Smakboxkartongen är bra till mycket ;-)

Jag ska för första gången i år förgro min potatis i jord, eller ja, potatisen kommer ligga på jord. Detta gör att potatisen förutom groddar även kommer att få rötter vilket i sin tur leder till tidigare potatis vilket ju låter fantastiskt bra. Potatisen får en bättre start helt enkelt!

Highland burgundy red
Highland burgundy red

Jag har köpt min sättpotatis ifrån Larsviken vilket jag gör varje år. De har många olika sorter och denna gången har jag valt både sommarpotatis och höstpotatis. Kanske inte så smart med höstpotatis med tanke på att jag alltid får bladmögel på min potatis men jag har försökt välja sorter som är medel eller högresistenta mot bladmögel, hoppas det funkar ;-)

Dessa sorter blev det i år:

  • Orla
  • Maris Peer
  • Valor
  • Highland burgundy red
  • Sarpo mira
  • Lilly
Orla är en tidig potatis. Maris Peer och Lilly är sommarpotatisar och Highland burgundy red, Sarpo mira och Valor är höstpotatisar. 


Highland burgundy red

Hur gör man då? Jo, fyll på ett tunt lager jord i äggkartonger eller vanliga kartonger eller andra byttor, lägg sedan potatisarna på, tryck ner de lite lätt. Vattna litegrann så jorden fuktas. Ställ sedan ljust och svalt. Jag har ställt mina i växthuset men det går även bra i ett ljust fönster där det inte är allt för varmt.

Har du testat någon av ovan sorter??


sättpotatis äggkartong





Kommentarer

  1. Tack för tipset, nu ska utsättet fram ur kylen, där jag lyckats spara knölar av förra årets knölar! Om jag har plats brukar jag förgro i jord, annars i äggkartong. De beställda utsättspotatisarna från Nordgen brukar tyvärr inte skickas förrän senare på säsongen, men i år ser jag verkligen fram emot att återigen få odla danska Aeggeblomma, som måste vara bland världens godaste potatissorter!

    SvaraRadera
  2. Aeggeblomma har jag aldrig hört talas om, får kolla in den sajten ;-)

    SvaraRadera
  3. Föra året lyckades jag med "delikatess potatis" från Ica butik. Det var liten experiment som till min förvåning lyckades super bra👍 så i år kör jag samma 🥔 Ska lägga de i äggkartong (som föra året) för att förgro och sedan när det är dags planterar de utte. Rekommenderar stort. Gott och dessutom ekonomisk 😉

    SvaraRadera

Skicka en kommentar