Baconlindad kyckling med italiensk grillkrydda

Ungefär precis lika kul som det är att gå på en matmässa och köpa på sig massa goda produkter, lika kul är det sedan att testa dem hemma i köket 😀. Jag köpte ju på mig ett gäng med kryddor, rubs och marinader från Passion för mat och först ut blev en italiensk grillkrydda (Grill Italia) ifrån Kryddhuset.

Grill italia kryddhuset


Kryddan innehåller havsalt, vitlök, svartpeppar, rosmarin, oregano, timan, olivolja, balsamvinäger, och rostad vitlöksarom. Passar till alla typer av kött. Låter gott va!


Jag testade kryddan på kyckling, dock inte på grillen denna gången utan först i stekpanna och sedan i ugnen. Superenkelt! Jag hade ett gäng kycklingfiléer som jag delade på längden, sedan kryddade jag dem rikligt med grillkryddan och lindade om dem med bacon, går också bra med prosciotto.

baconlindad kyckling


Bryn sedan i rikligt med smör så kycklingen får färg runt om, lägg i en ugnsform, in med en termometer i den tjockaste biten och kör in i ugnen 180 grader tills tempen visar ca 72 grader.


Kryddningen var väldigt god och jag tror att den blir ännu godare med någon god köttbit på grillen. Tänker mig tex kycklingspett men tror även att kryddblandningen blir god på grönsaker som man sedan grillar.



Till kycklingen blev det ugnsrostade potatisar och stekt pak choi. Faktiskt första gången jag tillagade pak choi och det blev riktigt gott, stekte bara upp i smör och kryddade. Blev en hemmixad majonäs till också. Gott!




Kommentarer