Vitlök- och purjolöks uppdatering och lite nytt...

Godmorgon....eller är det god förmiddag?? Det är ju det som är så skönt när man är ledig att inte ens veta vad klockan är ;-) Sportlov här i Göteborg och jag är ledig med mina barn idag och imorgon fredag. Idag har vi inget inplanerat, ska bara lunka runt och ta det lugnt, grått och trist väder ute tyvärr. Imorgon tänkte vi ta ett besök till Volvomuseet, de hade tydligen ett speciellt sportlovsprogram som lät kul :-)

Fick ett tips av en bloggläsare att följa upp mina olika odlingsprojekt och visa lite mer hur det går vecka för vecka och givetvis kan jag göra det. Nu börjar ju den härliga tiden med alla sådder och jag har lite olika projekt med pallkragar i växthuset osv så det ska jag förstås visa er.

vitlök i kruka

Jag visade ju er i november hur jag satte vitlöksklyftor i två krukor. Den ena är redan "uppäten" dvs vi har ätit all blast, den andra som jag inte tog in direkt utan hade kvar i växthuset har vi tagit in och den är stor och fin och vi har börjat skörda den också. Jättegott med lite grönt på toppen av maten eller i en sallad som smakar vitlök dessutom. Testa om ni inte gjort det!

purjolökssådd
Innan frisering.....


Jag sådde purjolök för någon månad sedan och den har ju växt rejält redan. Fick tips om att klippa ner löken 2-3 ggr innan de ska planteras ut i jorden vilket jag gjorde en första gång igår. Klippet blev gott i en sallad ;-) Detta gör man då givetvis för att löken ska bli kraftigare och lägga kraft åt ett kraftigt rotsystem istället för blasten just nu. Får se om det lyckas!

....efter frisering

Vet att det "bara" är februari men nu känns det som våren gärna får komma. Köpte några pärlhyacinter för att få in lite blomfägring i huset.

pärlhyacint



 Måste också visa att vi har byggt ihop ett vitrinskåp som vi har bakom vår matplats. Överskåp från Ikea med vitrindörrar. Skönt att de inte står på golvet utan är fastskruvade i väggen dvs lätt att städa och de rymmer mycket. Tavlorna ska upp på väggen så småningom, måste bara bestämma mig hur de ska sitta ;-)

ikea överskåp



vitrinskåp ikea

Några av mina kokböcker har fått den bästa platsen ;-)

Nä, nu får jag nog ägna mig åt mina barn lite, hoppas ni får en bra dag vare sig den är ledig eller spenderas på jobbet.



Kommentarer