Glutenfri kladdkaka med hasselnötter

I lördags hade jag kalas då jag fyllde år förra veckan. Jag bjöd på kycklingwok och till efterrätt blev det en glutenfri kladdkaka. Receptet hittade jag i tidningen Lantliv Mat & Vin, för övrigt en mycket bra mattidning tycker jag :-)

Kitchen Aid Artisan Mixer
Kitchen Aid Artisan mixer med minikanna.

Jag fyllde ju år förra veckan som sagt och då fick jag en ny kökspryl som jag önskat mig nämligen en Kitchen Aid Artisan Mixer. Den kom med två kannor, dels den stora på 1 1/2 l men även en liten minikanna som jag använde mig av till just denna kakan nämligen när jag mixade hasselnötterna vilket den gjorde väldigt bra och snabbt. Supernöjd hittills!

Ingredienser
170 g hasselnötter
220 g mörk choklad
100 g smör
1 dl rumstempererad mjölk 3%
2 msk kakao
6 ägg
150 g socker eller Ica steva strö
kakao för att pudra över kakan
ev bär för att toppa med

Sätt ugnen på 190 grader.

rostade hasselnötter


Klä en rund form (jag hade en 24 cm) med bakplåtspapper i botten, smöra sidorna. Rosta hasselnötterna i en stekpanna tills de får lite färg. Lägg de sedan i en kökshandduk och gnugga av skalen. Inte så noga om inte allt försvinner. Kör de sedan i en mixer eller finhacka med kniv.



Smält chokladen tillsammans med smöret över ett vattenbad. Rör då och då tills den blir len och mjuk. Tillsätt mjölk, kakao och äggulor.

kitchen aid artisan

maräng

Vispa äggvitorna till ett skum, tillsätt sedan sockret i omgångar tills det bildas glänsande, mjuka, vita toppar.


Tillsätt chokladblandningen och nötterna och rör sakta runt med en slickepott till en jämn smet. Häll ner i formen och baka i 25-30 min. Ta ut och låt svalna. Kyl den före servering och pudra över kakao och ev bär.



Man kan gärna servera kakan med en klick vispad grädde, det missade jag ;-)

mjölfri kladdkaka

Inte direkt "kladdig" kanske ;-)
I väntan på efterrätt! 

Älskar Baileys! :-)


Kommentarer